Galícia, del 23 al 27 de juliol de 2015: Compostel·la i La Corunya (dia 4, 26 de juliol de 2015) (IV)
El sender de gran recorregut (GR) es divideix en trams pensats per a caminades
de més de dues jornades. Unes marques de pintura blanca i vermella van guiant
al caminant. Els pelegrins que arriben a Santiago de Compostel·la han de
mostrar «la credencial» del camí, que demostrarà que l'han recorregut i s'han
allotjat als llocs que aquesta mostra. («La credencial» és una llibreta de
paper que es pot obtenir en alguns albergs i esglésies, la finalitat de les
quals és el seu segellament un parell de vegades al dia). «La compostel·la» és
un certificat expedit per les autoritats eclesiàstiques i donat als pelegrins
quan acaben el seu recorregut a la catedral de Santiago. Per guanyar-la es
necessita haver recorregut un mínim de 100 quilòmetres a peu (200 km si es va
en bicicleta o a cavall). A l'Edat mitjana, «la compostel·la» era una mena d'indulgència, que
permetia de reduir a la meitat el temps de l'ànima al purgatori.
Malgrat tot, si aquesta havia estat obtinguda en un any sant compostel·là,
s'obtenia la indulgència plenària.
Són
nombroses les rutes de pelegrinatge compostel·là que al llarg dels segles han
anat creant-se. A Espanya s'inicia en els ports de Somport (via de Tolosa) o de Roncesvalles(Navarra). Encara que els camins pels quals arriben els
fidels a Santiago són molt nombrosos, un dels recorreguts més conegut, és el
«Camí francès». Es tracta a més a més d'un camí viu al qual van sumant-se
d'altres rutes que els nous i moderns pelegrins van forjant cada any,
aprofitant els traçats històrics als quals afegeixen noves rutes de singular
encant. Els pelegrins van en augment any rere any”.
Aprofitem i entrem
dins, a on hi ha un munt de peregrins; no m’agrada gens, però, el guirigall que
hi ha dins del temple. Sembla més un mercat que no un lloc de culte! També tinc
ocasió de poder veure en directe el famós Botafumeiro, “El botafumeiro és un immens encenser de llautó banyat en argent, que pesa 62 kg buit i mesura 1,60 m d'alçada. El botafumeiro anterior pesava 60 kg, però el 2006 es va afegir un bany d'argent que ha augmentat la
seva massa fins al pes actual de 62 kg. La corda que ho suspèn, lligada al creuer de la
catedral, és ara d'un material sintètic, que mesura 65 metres, és de 5 cm de
diàmetre i pesa 90 kg. Anteriorment les cordes estaven fetes de cànem o espart. El botafumeiro s'omple primer amb uns 40 kg de carbó i encens, que supera en els 100 kg al principi dels seus
moviments. Després es lliga amb forts nusos a una llarga corda que va al sostre
de l'edifici, al creuer, i es desplaça mitjançant un mecanisme de politges per
la nau de l'església. Per aconseguir-ho, un grup de vuit homes, anomenats tiraboleiros,
empenyen primer per posar-ho en moviment, i després tiren d'un cap de la corda,
per anar aconseguint velocitat. El moviment del botafumeiropot
arribar a 68 km/h en el seu desplaçament pel creuer de la catedral, des de la
porta de l'Azabachería a la porta de les Platerías, descrivint un arc de 65
metres i una altura màxima de 21 metres (un angle de 82°). Per arribar a
aquesta altura màxima es necessiten 17 recorreguts complets. La tradició diu
que l'ús del botafumeiro o encenser a la catedral de Santiago
va començar al segle XI, i va
ser pensat per perfumar el temple i treure la mala olor que deixaven els
pelegrins, cansats, bruts i molts d'ells malalts. L'any 1200 es va modificar el sistema inicial de politges per
un sistema de rodolaments que permetia el desplaçament lateral, amb el qual el botafumeiro podia recórrer uns 150 cm, que era la
distància que permetia la corda. El rei Lluís XI de França el1400 va donar a la catedral una suma de diners per
reemplaçar l'encenser medieval, que no va tenir lloc fins al 1554. El mecanisme del rodolament actual delbotafumeiro es va instal·lar el 1604. El nou botafumeiro va ser realitzat completament
en argent, robant-ho les tropes de Napoleó a l'abril del 1809. Reemplaçat per l'actual que va ser creat per l'orfebre José
Losada el 1851. Una
prova de la importància simbòlica del botafumeiro és el disseny de les monedes
de 5 pessetes amb un gravat de l'encenser compostel·là, l'any 1993.”
Finalment,
sortim i aprofitem per comprar pa, ja que el pa gallec té bona premsa, i agafem
el cotxe; el proper destí és La Corunya (https://ca.wikipedia.org/wiki/La_Corunya
); hi anem, de nou, sense haver d’agafar autopistes. Un cop allí, la veritat és
que no visitem gaire la ciutat. El primer i únic lloc que visitarem és la torre
d’Hèrcules, que tot i ser de l’època romana, avui en dia encara funciona com a
far. La zona està molt ben arreglada i la vista que s’ofereix a l’oceà,
bellíssima. A més, hi ha un petit camí de ronda que voreja la torre. El lloc és
tranquil i hi passem una bona estona, tot i que no entrem a la torre. (Continuarà)
(La imatge correspon a la torre d'Hèrcules amb l'estàtua de Breogan en primer terme)
Comentaris