Lanzarote (del 5 al 8 de desembre de 2015), dia 2 (6 de desembre de 2015): el parc Nacional del Timanfaya i el Parc Natural dels Volcans (IV)
Es
desconeixen de moment les circumstàncies en què aquesta arribada es
va produir, encara que s'ha teoritzat sobre si l'arribada va poder
estar motivada per l'expansió d'altres civilitzacions, com
la fenícia - púnica o
la llatina,
a la zona de l'actual Magreb,
podent tractar-se de tribus nord-africanes rebels a
l'ocupació romana o
bé poblacions traslladades a les illes per comerciar amb elles.
Tampoc es pot descartar d'antuvi que aquestes poblacions arribessin a
les Canàries amb els seus propis mitjans, si bé pogués resultar
contradictori amb l'aïllament insular i el desconeixement de la
navegació que pel que sembla van trobar
els
europeus en el moment de la conquesta
de Canàries.
En qualsevol cas, durant gairebé dos mil anys, els anomenats
aborígens canaris van poblar les illes i van tractar d'adaptar-se a
les seves particularitats mediambientals, creant amb això formes
culturals i adaptatives pròpies, així com associant el seu univers
religiós, social, polític i econòmic a la realitat geogràfica i
natural de les illes. Aquesta evolució pròpia, que acabaria
definint set cultures insulars ben diferenciades entre elles (una per
illa), continuaria fins que es va produir la conquesta
de Canàries,
iniciada a Lanzarote el
1402 i finalitzada a Tenerife el
1496, per iniciativa de la Corona
de Castella.
En
l'actualitat sembla totalment acceptada la hipòtesi de
l'origen berber dels
primers pobladors de Canàries.
Aquesta teoria s'ha vist afermada per evidències en la cultura
material, que entronca als aborígens canaris amb les cultures
natives nord-africanes, així com pel seu univers màgic-religiós,
emparentat amb la religiositat dels antics amazigh.
Des d'un punt de vista genètic, un 55% dels llinatges materns
aborígens tenen els seus homòlegs més propers en el Magrib.
No obstant això, aquests no inclouen a l'haplogrup O6b1, per la qual
cosa l'origen concret dels primers pobladors segueix presentant certs
dubtes.[3] Una
altra evidència de l'origen berber dels aborígens canaris són les
restes d'escriptura, catalogada com líbico
- berber (com
a Garafía o
el Julán), idèntiques a altres oposades a Líbia o Algèria.
També les paraules recollides pels conqueridors, la toponímia o
el sistema de numeració mostren un clar parentiu amb les llengües
berbers amb
l'idioma
dels aborígens canaris (com
la Pedra Zanata, una de les peces més importants de la protohistòria
canària i nord-africana). Per exemple la següent llista reprodueix
els numerals registrats a Gran
Canària amb
la seva correspondència fonètica original (indicat per -), així
com la seva comparació en l'arrel proto-berber. Noti's que els
nombres tenen gènere (m. i f.), formant-se el femení amb la fórmula
final -yat/-at.
Per
les seves característiques físiques, s'ha catalogat als aborígens
canaris en dos subgrups racials: els cromanyoides,
de cara més ampla i robusta i menor alçada, i els mediterranoides,
de rostre més fi i recte i major talla corporal.
La
colonització de les illes per nord-africans es va produir
probablement en diverses migracions, a les quals va contribuir la
desertització del Sàhara i
l'embranzida dels establiments fenicis i romans en
el nord d'Àfrica. Van importar animals domèstics (cabres, ovelles,
porcs i gossos), que van canviar per complet la fràgil ecologia de
les illes, i van introduir el blat, els pèsols i l'ordi.
Se
sap que l'arribada dels aborígens a l'arxipèlag va provocar
l'extinció d'alguns
grans rèptils i mamífers insulars, com per exemple, el llangardaix
gegant Lacerta
goliath i
la Lacerta
maxima (que
podia arribar a medir un metre o més) la Canariomys
bravoi (rata
geganta de Tenerife) i la Canariomys tamarani (rata geganta de Gran
Canària). La societat aborigen canària era patriarcal i
matrilineal, i estava dividida en estrats definits per la riquesa, en
caps de bestiar especialment. Cada illa es dividia en territoris el
rei dels quals era el guanarteme (Gran
Canària) o mencey (Tenerife).
El sistema de classe era també diferent en cadascuna de les illes, i
només s'ha identificat clarament per als casos de Gran
Canària i Tenerife,
on es pot resumir amb les categories de nobles (havent-hi diverses
categories dins d'aquesta) i poble. La puresa de sang entre els
nobles d'alt rang era absoluta, i per arribar a ser mencey s'havia de
demostrar aquesta puresa. Per al cas concret de Tenerife, segons Juan
Núñez de la Peña, es distingien tres grups socials:
- Achimencey> ašimenzey, successor del mencey- noble, gentilhome
- Cichiciquitzo > šičizikkičo, 'qualitat opulenta' - servidor soldat
- Achicaxna > ašikkasnay, esquilat, qualitat humil- vilà
Noti's
que els termes amb els quals s'identifiquen a les diferents
categories són similars als existents en l'Europa de la Baixa Edat
Mitjana. Això es deu al fet que els cronistes van extrapolar la
terminologia pròpia de l'organització social de l'Europa medieval
al cas insular.
Possiblement
el Guanarteme o Mencey posseïa
la propietat de la major part del bestiar. També es planteja la
possibilitat que el mencey també posseís la propietat de les
pedreres d'extracció de matèria primera per a la producció lítica. (continuarà)
(La fotografia correspon de nou al passeig amb bus pel parc Nacional del Timanfaya)
Comentaris