PARÍS (del 9 al 12 d’octubre de 2015) (dia 2, 10 d’octubre de 2015): primer tast de París (V)
Els segles XVII i XVIII
A
finals del segle XVII, d'acord amb els desitjos de Lluís XIV, es realitzen
canvis profunds a l'interior de la catedral. L'arquitecte Robert de Cotte va
demolir el cor alt (que va ser reemplaçat per una sumptuosa reixa daurada de
ferro forjat), part de l'alt relleu del tancament del cor a fi d'obrir-lo al deambulatori substituint-los per reixes, així com les tombes per
permetre una remodelació completa del cor a l'estil de l'època, igual que
moltes altres catedrals gòtiques de tot Europa durant els segles XVII i XVIII.
Es van fer noves cadires del cor així com un nou altar per al qual es varen fer les estàtues que encara
avui l'adornen, representant a Lluís XIV renovant el vot del seu pare, Lluís XIII, tots dos de genollons al davant de la Pietat.
Després, el 1756, els canonges varen trobar l'edifici massa fosc i demanaren als
frares Le Vieil que llevassin els vitralls medievals i els reemplacessin per
vidre blanc, després d'enlluir les parets de la catedral. Els rosetons s'han
conservat. Finalment, a petició del clergat, Soufflot, arquitecte del Panteó de París,
va fer desaparèixer l'entrepany (part d'una paret compresa entre dues portes o
forats) i una part del timpà del portal central, decorada amb el famós Judici
Final, per deixar passar més fàcilment el pal·li de les
processons.
Durant
la Revolució Francesa, la Catedral va ser objecte de nombrosos actes vandàlics:
els reis
de Judà a la Galeria dels Reis a la façana van ser llevats
i decapitats - es creia que aquests eren els reis de França. L'any 1977 es
varen trobar una bona part d'aquests caps i ara són al Museu Nacional de l'Edat
Mitjana. Entre altres actes vandàlics, quasi totes les grans estàtues dels
portals van ser destruïdes i el tresor va ser saquejat. Els altars es varen
destruir completament, i el mobiliari de culte, estàtues, pintures, adorns, domassos, també vares ser destruïts o dispersats. El Culte a la Raó es va iniciar a Notre-Dame el 10 de novembre de
1793, amb el Festival de la Llibertat. Aquest culte va ser organitzat per Pierre-Gaspard Chaumette, i
l'altar es va veure transformat en l'altar de la deessa Raó. A finals de
novembre d'aquest any, el culte catòlic va ser prohibit a París. La catedral es
va transformar en magatzem.
La restauració del segle XIX
Poc
després de la signatura del Concordat
de 1801, la catedral va ser retornada per al culte (18
d'abril de 1802). Es va procedir ràpidament a algunes reparacions d'emergència
perquè al desembre de 1804, Napoleó Bonaparte pogués ser coronat emperador dels francesos, en presència del papa Pius
VII. L'edifici va ser blanquejada per a l'ocasió, i després amagat sota les
decoracions de Charles Percier i Fontaine François-Léonard. Les
banderes d'Austerlitz es varen penjar a les parets per amagar el
lamentable estat de l'edifici.
Una
vegada que es restableix la pau, la catedral estava en tan mal estat que les
autoritats municipals van començar a considerar la possibilitat d'enderrocar-la
totalment. El gran novel·lista Victor
Hugo, admirador de la construcció, va escriure
aleshores la seva novel·la Notre-Dame de París (publicada en 1831), que va ser
un gran èxit i va ser escrita especialment per a sensibilitzar a la gent sobre
el valor d'aquest monument. Va aconseguir crear un ample moviment popular a
favor de la catedral. La seva novel·la va retornar a la vida un monument
aleshores marginat i el va fer més familiar als parisencs. A això es va afegir
el pes del nou moviment europeu anomenatromanticisme que cercava donar als homes una nova concepció del
món. Amb a la seva novel·la, Víctor Hugo va contribuir de forma especial en
salvar l'obra mestra d'un destí fatal.
Va
haver diferents corrents de pensament sobre el destí que havia de tenir Notre
Dame: els catòlics, per descomptat que volien reconciliar França amb la pietat
i la fe d'abans, els monàrquics que van tractar de reviure el passat proper, i
també hi havia un corrent laic.
El
ministre d'Afers Religiosos de l'època va decidir un gran programa de
restauració. L'arquitecte Godde encarregat fins aleshores del manteniment de
l'edifici i els mètodes de restauració del qual van ser unànimement rebutjats,
va ser descartat. Es consideren Jean-Baptiste-Antoine Lassus i Eugène Viollet-le-Duc que s'havien distingit en les obres de
la Santa Capella de París.
Aquests últims van dipositar un projecte i un informe i varen guanyar el
concurs que es va realitzar el 1844; varen presentar el 1845 un pressupost de
3.888.500 francs que varen haver de reduir a 2,65 milions, per a la renovació
de la catedral i construcció d'una sagristia. L'Assemblea Nacional va aprovar
una llei que concedia aquesta quantitat i és així com, després de llargs anys
d'espera, la restauració podria realment començar. El exigu pressupost es va
esgotar el 1850. Els treballs es varen aturar. Viollet-le-Duc, va haver de
presentar noves propostes en repetides ocasions perquè els treballs es
poguessin acabar. En total es varen concedir més de dotze milions de francs.
Havent mort Lassus el 1857, ell va ser l'únic que va acabar la restauració el
31 de maig 1864.
La
construcció de la sagristia, va resultar ser un desastre financer. Va fer falta
baixar fins a 9 metres abans de trobar-se amb un terreny estable.
El
lamentable estat de la part que correspon a l'obra era generalitzat, per
exemple, la porta vermella estava en ruïna. S'ha perdut el compte dels pinacles trencats, els gablets ensorrats. Pel que fa a les grans escultures dels
portals i de la façana, no quedava gran cosa. Els restauradors van haver de fer
un seriós treball d'investigació per poder restaurar (de forma idèntica si fos
possible, que era rar a aquella època) les parts deteriorades, com es
reflecteix en els escrits i dibuixos de Viollet-le-Duc.
És el
restitució de la part escultòrica de la catedral el que va constituir el
principal èxit dels dos arquitectes. D'entrada varen voler restaurar tota
l'ornamentació escultòrica destruïda, inspirant-se o copiant obres de la
mateixa època i que es conservaven intactes (Amiens, Chartres i Reims). Per
això els arquitectes varen reunir un excel·lent equip d'escultors dirigits per Adolphe-Victor
Geoffroy-Dechaume. Molts d'ells procedien del taller de David
d'Angers, i es coneixien entre si. Més de cent grans
estàtues van ser creades i destinades a l'exterior, entre elles les dotze
estàtues de coure al voltant de la base de l'agulla, obres del mateix
Geoffroy-Dechaume, el que demostra el gran talent d'aquest escultor. Viollet-le-Duc
va prestar molta atenció a la realització d'aquestes estàtues. Primer eren
dissenyades amb molta cura, després es realitzava una maqueta en guix de
grandària natural i a continuació es feien les correccions necessàries fins que
l'obra es considerava satisfactòria. Només llavors, es feia l'estàtua
definitiva en pedra. Les escultures varen ser controlades totalment pels
arquitectes i no es va autoritzar cap tipus de llibertat de creació als
escultors.
Durant
la restauració, la catedral va ser remodelada una mica. El rosetó sud per
exemple, es va girar quinze graus a fi de fer-lo reposar segons un eix
vertical. Aquesta modificació, criticada a vegades, era deguda a la necessitat
de consolidar el conjunt, la part d'obra del qual s'havia ensorrat. Finalment
algunes estàtues sorgides de la imaginació de l'arquitecte es varen construir,
com les impressionants quimeres contemplant París des de dalt de la façana.
A més
de tot això es va planificar un aïllament de la catedral arrasant amb tots els
edificis dels voltants.
La
restauració es va completar sent Monsenyor Georges Darboy arquebisbe de París, el qual va
consagrar la catedral el 31 maig de 1864. (continuarà)
(La fotografia correspon als jardins propers a Nôtre-Dame)
Comentaris