Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XXVIII)
Kalām
El ʿilm al-kalām és la disciplina o ciència islàmica que
recerca el coneixement teològic a
través de la dialèctica, és a dir,
utilitzant el debat i l'argumentació propis a la filosofia.
Aixarisme
L'escola aixarita va ser
fundada al segle X en reacció al pensament mutazilita. Pels aixarites, la
comprensió de la natura real i de les característiques de Déu estan fora de
l'abast de la raó humana. Aquesta escola va influir dràsticament en el canvi
d'orientació de l'islam en posar les bases que van permetre "tancar la
porta a l'ijtihad" segles més tard, sota l'Imperi otomà.
Maturidisme
El maturidisme (segle X) és una
variant de l'escola aixarita basada en la teologia d'Abu-Mansur
al-Maturidí. Les dues
escoles difereixen sobre la natura de la fe i el valor de la raóhumana: pels maturidites, la fe (iman) no augmenta ni disminueix sinó que roman estàtica; només la
pietat (taqwa) pot
augmentar o disminuir. Els aixarites, en canvi, consideren que la fe fa pot
augmentar i disminuir. Els maturidites mantenen que la ment humana pot
esbrinar, sense l'ajuda de la revelació divina, que certs actes extrems són
dolents, com beure alcohol o assassinar, mentre que pels aixarites, sense
l'ajuda de la revelació divina, la ment humana és incapaç de saber si una cosa
és bona o dolenta, legal o il·legal.
Sufisme
El sufisme (taṣawwuf)
constitueix el vessant ascètic i místic de
l'islam. Centrant-se en els aspectes més espirituals de religió, els sufís
s'esforcen a obtenir l'experiència directa de Déu gràcies al desenvolupament de
les "facultats intuïtives i emocionals". Consideren que s'ha de
començar per seguir la xaria, que és la pràctica exotèrica de la religió, abans d'iniciar-se en les pràctiques esotèriques ensenyades
per un xeic dins
d'una confraria (tariqa).
Si bé molts sufís es consideren alhora com a sunnites o xiïtes,
d'altres es consideren simplement "sufís" o "influïts pel
sufisme". D'altra banda, si els seus practicants consideren aquest corrent
com a complementari de l'islam ortodox, aquest sempre els ha vist com a un
moviment sospitós, considerat sovint com a bida (innovació).
Dels ordes més coneguts se'n poden destacar el qadirita, el bektaixita, el xisti, el naqxbandita, el mevlevi, l'oveyssita o el suhrawardiyya.
Grups heterodoxos
Drusos
Els drusos formen una petita religió amb tradicions específiques que es
va desenvolupar al segle XI. Van
començar com una branca de l'ismaïlisme però se'n van diferenciar en la seva
incorporació d'elements provinents de les filosofies gnòstiques, neoplatòniques i
d'altres. Com els alauites, molts drusos mantenen secrets els principis de la seva fe, pel
que se'n coneixen pocs detalls. Són considerats herètics i no-musulmans per la
majoria dels altres musulmans perquè adrecen oracions al tercer califa fatimita d'Egipte Al-Hàkim, que consideren com una "manifestació de Déu en la Seva
unitat" i el mahdí.
Es troben principalment a la regió del Xam i poden tenir estils de vida radicalment diferents segons
els països.
Mahdavisme
El moviment mahdavi (o mahdavisme), impulsat per Muhammad Jaunpuri, es va estendre a partir
del segle XV pel subcontinent indi (incloent-hi
el Pakistan) així com a l'Afganistan i a algunes zones de l'Iran. Els seus
seguidors predominen actualment a les regions índies del Dècan i
del Gujarat i, en una forma relacionada del moviment (els zikris), a Karachi(Pakistan). Les antigues comunitats de mahdavites vivien en
cabanes envoltades per una tanca, anomenades daira (en àrab "cercle", "límit");
aquests assentaments es trobaven fora dels centres urbans i comptaven amb
milers de seguidors que havien abandonat els desigs mundans, els plaers i les
propietats amb l'objectiu d'apropar-se a Al·là. Avui dia encara es poden
trobar daires a
Channapatna, prop de Bangalore, a
Chanchalguda (Hyderabad) i en algunes zones del Gujarat.
Ahmadia
La comunitat ahmadia es
va fundar a l'Índia el 1889 per Mirza
Ghulam Ahmad, que
afirmava ser el messies promès ("la segona vinguda del Crist"), el mahdí esperat
pels musulmans i el mujàddid (un
profeta menor dins de l'islam). Es tracta d'un moviment que vol difondre
l'islam de manera pacífica, islam que considera renovat pel fundador del
moviment. Molts ortodoxos els consideren, però, no-musulmans a causa del fet
que Ghulam Ahmad es presentés com a profeta.
Els seguidors es divideixen en dos grups, la Comunitat musulmana
ahmadia, majoritària i implicada en obres caritatives en més de 190 països, i
el Moviment ahmadia de Lahore per a la propagació de l'islam.
"Ciència
Morisca"
El Temple de la Ciència Morisca d'Amèrica és una església fundada per Timothy Drew el 1913 als Estats Units. El seu
credo principal és que els afroamericans són
descendents dels moros o magribins, el que vol dir que eren originalment musulmans.
Els seus seguidors es consideren com una branca de l'islam, tot i que tenen
influències de diverses altres filosofies orientals així com del gnosticisme cristià.
Nació de l'Islam[modifica]
La Nació de
l'Islam va ser
fundada per Wallace
Fard Muhammad a Detroit el 1930, amb el propòsit declarat de "ressuscitar
la condició espiritual, mental, social i econòmica de l'Home i la Dona negres
d'Amèrica i del món". És considerat per gairebé tota la resta de musulmans
com un culte herètic, ja que el grup creu que Fard Muhammad era una encarnació
de Déu a la Terra, no considera que Muhàmmad fos el
darrer profeta, sinó que ho ha estat Elijah
Muhammad, el fill de
Fard Muhammad, i defensa la supremacia de la "raça negra" quan
l'islam preconitza la igualtat absoluta entre tots els creients. Tanmateix,
el 1975, Warith
Deen Mohammed, el fill
d'Elijah Muhammad, va abandonar aquestes nocions i va rebatejar el moviment
Societat dels musulmans americans, integrant-lo dins de les creences
sunnites, establint mesquites i promovent el respecte dels cinc pilars
de l'islam. Es
calcula que aquest moviment té actualment uns dos milions de seguidors.
Submitters (sotmesos)
El United Submitters International (USI)
és un grup religiós americà de tipus alcoranista fundat
per Rashad
Khalifa. Els submitters es consideren com
formant part de "l'islam veritable" però prefereixen no utilitzar els
termes "musulmà" i "islam" i fer servir els equivalents en
anglès "sotmesos" i "submissió". Pensen que Khalifa és un
Missatger de Déu i les seves creences específiques inclouen la dedicació total
al Déu Únic i a la protecció l'Alcorà, i el rebuig de la sunna i els hadits considerats les causes de la "corrupció" de
l'islam actual.
(Continuarà)(La imatge és del Siq, a Petra)
Comentaris