Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XXVII)
Altres
Alawites
Els alawites, que també
s'anomenen nusayrites, són al voltant d'un milió i viuen a Síria i el
Líban. Es tracta d'un moviment esotèric que comparteix creences del xiisme
però també del cristianisme i d'altres.
Islam Kharigita
La denominació de "kharigisme" (al-ẖawārij, "els qui fan secessió") va incloure una
varietat de corrents eixits d'aquells que, a l'època de la primera fitna (segle VII), si bé
primer eren partidaris d'Alí ibn Ali-Tàbit, després no el van recolzar i
finalment no van prendre partit per cap dels bàndols. El seu punt de vista era
que el califa havia de ser espiritualment pur i que els acords
políticoreligiosos d'aquell període comprometien aquesta puresa espiritual. Si
bé avui dia aquest corrent ha pràcticament desaparegut, el terme es fa servir a
vegades per designar els musulmans que es neguen a comprometre's amb aquells
amb qui estan en desacord.
Azraquites
Els azraquites (segle VII) van ser un
corrent radical i violent del kharigisme.
Najdites
Najdat fou una branca kharigita fundada
per Najda
ibn Àmir al-Hanafí.
Ajradites
Els ajradites foren
els seguidors d'una branca del kharigisme. Fou un grup
principalment actiu al Khurasan.
Sufrites
El sufrites van ser una variant del kharigisme que florí durant els
segles VII i VIII, menys radicals que els azraquites. Creien que la sura XII de
l'Alcorà (Yússuf) no era
autèntica.
Ibadites
L'única branca del kharigisme existent actualment és l'ibadisme. Aquest
corrent, que també és considerat com una de les primeres escoles de dret
islàmic (màdhhab), hauria
aparegut menys de 50 anys després de la mort de Muhàmmad.
Els ibadites han mantingut tradicions similars a les dels
kharigites, tot rebutjant-ne les més agressives, però malgrat això ells
mateixos no es consideren com a kharigites. Aproven els califats d'Abu-Bakr i
d'Úmar ibn al-Khattab, considerant-los com "Dos Califes Ben-Guiats".
Llurs creences específiques inclouen: walyah (amistat i unió amb els creients veritables i amb
els imams ibadites), bara (dissociació
i hostilitat envers els no-creients i els pecadors) i wuqf (reserva envers aquells que
tenen un estatus poc clar).
És la forma dominant de l'islam a Oman, tot i que hi ha petits grups disseminats de seguidors en altres
països de l'Àfrica Oriental i del Nord. La primera dinastia
rustàmida medieval
a Algèria va ser ibadita.
Escoles teològiques
Des dels inicis de l'islam han existit diverses escoles de
pensament que difereixen sobre les relacions entre fe, raó, ciència, teologia, filosofia, etc. El
pensament islàmic antic es va dividir ràpidament entre kàlam (pensadors
que emfatitzen la fe) i fàlsafa (pensadors
que emfatitzen la raó) i es van desenvolupar diverses escoles teològiques.
Amb el pas de la història, a causa de les relacions de l'islam amb
les altres civilitzacions i a l'evolució dels seus propis fidels, aquestes
escoles han anat apareixent i desapareixent, engendrant-se moviments més
liberals o d'altres que, en reacció, preconitzen el retorn a "l'islam
original" i que rebutgen les interpretacions aportades per la tradició,
malgrat ser una de les característiques essencials del sunnisme.
Aquestes diferents visions però, constitueixen divisions
transversals en relació a les divisions sectàries, és a dir que els seus
partidaris poden seguir alhora una o l'altra escola de jurisprudència (un
hanafita o un xaiïfita podien ser, per exemple, partidaris de la visió mutazilita).
Les escoles teològiques s'anomenen igualment escoles d'aqida.
Qadarisme
El qadarisme designa
un grup de teòlegs sense homogeneïtat interna que en els primers temps de l'islam,
del 690 a la
consolidació definitiva del mutazilisme als
inicis del segle IX, va proclamar la validesa del principi del lliure albir.
Mutazilisme
El mutazilisme (segles VIII a XIII) va ser una
escola teològica originada a Bàssora quan Wàssil ibn
Atà va abandonar les lliçons d'Al-Hàssan
al-Basrí a causa
d'una disputa teològica. Aquest corrent volia combinar la lògica i
el racionalisme de la filosofia grega amb les
doctrines islàmiques i demostrar que ambdues eren inherentment compatibles. El
mutazilisme discutia qüestions filosòfiques com ara si l'Alcorà és creat o
etern, si el mal és obra de Déu, si la predestinació impedeix
el lliure albir, si els atributs de Déu s'han d'interpretar al·legòricament o
literalment, o si els pecadors són realment castigats anant a parar a l'infern.
Si bé al principi va tractar-se d'un corrent independent de l'islam ortodox, va
acabar per fondre's dins del sunnisme.
Murgisme
El murgisme (segle VIII) és una de
les primeres escoles teològiques que van aparèixer. Va emergir en oposició
al kharigisme, arran de les primeres controvèrsies pel que fa al pecati a les definicions del que és un veritable musulmà.
Defensaven la idea que només Déu pot jutjar qui és un musulmà
veritable i que a part d'Ell ningú pot decidir qui és "infidel" (kafir); per això, tot musulmà hauria de considerar els altres musulmans
com a creients veritables i fidels, tot esperant el veredicte de Déu el dia del Judici Final. Aquesta
teologia va promoure la tolerància sota els omeies i va permetre la conversió de molts indecisos. Les idees
murgites van acabar dominant les kharigites.
El murgites es van desviar de la visió ortodoxa quan van declarar
que cap musulmà no aniria a parar a les flames de l'infern, fossin quins fossin els seus pecats. Aquesta noció contradeia la
creença tradicional que afirma que els pecadors han d'anar temporalment a
l'infern. Arran d'això els murgites són considerats Ahl al-Bida o
"Gent de la Innovació" per majoria dels altres musulmans.
Atharisme
L'atharisme (sorgida al segle IX) (de
l'àrab athar,
"narracions") defensa que cal evitar aprofundir excessivament
l'especulació teològica. Utilitza l'Alcorà, la sunna i les dites dels sahaba i considera que aquests texts s'han de seguir al peu de la
lletra, sense cercar a interpretar-los. Va influir fortament l'escola
jurídica hanbalita i, a través d'aquesta, el wahhabisme i
el salafisme.
(Continuarà)(La imatge és del sender, el Siq, a Petra)
Comentaris