Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (i XXXVI)

Like Petra, Little Petra is open to the public during the daytime. It is, however, operated separately, and does not require an admission ticket and fee as Petra does. The local Bedouins sell souvenirs and snacks in the small parking lot, which also serves Beidha. Bedouin herders sometimes take their stock into the site to water at the cisterns.
Many visitors to Petra have increasingly been including Little Petra on their itineraries. Guidebooks recommend it as less crowded and more relaxed than Petra itself. The Painted House, which has no counterpart at Petra, has also added to the attraction.
It is also possible to hike via the 6-kilometre (3.7 mi) trail from the end of the canyon to Ad-Deyr at Petra. Those who make the journey are advised to do so with a guide as the trail, while obvious in many places, is not formally marked. Hikers are also cautioned against attempting the trail alone, or late in the day, as nights in the region are often cold. It is also forbidden to enter Petra without having paid the larger site's admission.
Els nabateus són una civilització misteriosa, que va ser conquerits pels romans i estaven establerts en una zona de trànsit. Pel que sembla, eren grans comerciants i estaven a la zona dels antics tres regnes que hi havia a Jordània. D’ells, encara poc se’n sap avui...
Per completar la informació de la Petita Petra, a la Lonley Planet s’ofereix la informació següent: “´La Petita Petra, que vol dir “canyó fred” es creu que era un centre agrícola i comercial i lloc de subministrament per les caravanes de camells que passaven per la famosa ciutat de Petra. En aquest cas el sender, el Siq, té 400 m de llarg, amb diferents amplades. Primer trobem un temple amb quatre triclinis, que potser va ser un menjador. A la casa pintada és on s’observen els frescos, i també en alguns llocs es poden contemplar cisternes”.
Encara tenim temps de contemplar una mica més la zona i enfilar-nos a veure una vista espectacular, però no hi podem dedicar gaire temps, ja que tenim pressa. Hi ha beduïns allí establerts, però no podem estar-nos-hi gaire...I encara en quedaran coses per veure, com les ruïnes neolítiques d’Al-Beidha, que daten de fa més de 9000 anys i a on es veu que hi ha 65 escultures arrodonides... o bé Al-Wu’ira, un pont de l’any 1116dC.
Seguidament, ja pugem al bus i marxem en direcció a Petra. Petra és el nom romà, que vol dir pedra. A Jordània li diu Wadi-Musa (https://en.wikipedia.org/wiki/Wadi_Musa ), que vol dir la terra de Moisès o quelcom semblant. De camí passem per un poblat gitano. El guia ens adverteix que intenten vendre plata falsa dins de Petra i que anem amb compte. De fet, són uns 2500 i tots tenen el mateix cognom: Albadul. Fa temps que són aquí i es guanyen la vida amb el turisme.
Després de passar pel poblat, ja anem directament cap a Petra, a on anem a dinar a un restaurant. Estem de nou amb la Mercè i l’Eudald, i també dos germans de Campdevànol, en Fidel i la Marta. Dinem bé, en un bufet i tot seguit, com que ja és tard, pugem a la part superior de la ciutat a contemplar la posta de sol, que és espectacular. La llum del sol que fendeix fa que Petra quedi il·luminada de color rosa;  d’aquí el nom de la ciutat rosa de Petra.
Fa fresca, però l’espectacle natural val la pena! Un cop ja la foscor comença a envair el que resta de dia, ens anem repartint pels diferents hotels. Avui ens toca el “Petra Palace” (http://www.petrapalace.com/ ), que està relativament bé, però amb una wifi força lenta, i només a recepció. Després de deixar les maletes, anem a fer una mica de volta pels voltants: hotels, botigues de souvenirs i alguns supermercats, amb preus assequibles. Fa fresca i no hi ha gaire res més per fer, de manera que ens tanquem al bar de l’hotel a beure una cervesa, gens barata, just abans d’anar a sopar. I després de sopar al bufet, el dia ja no dóna per gaire res més que anar a descansar la carcanada i esperar amb il·lusió el darrer dia de l’any tot visitant la mítica Petra!
(La imatge és de les vistes que s'observen des de Petra)