Colòmbia, del 4 al 14 de setembre de 2016, dia 7: passejada i feina (10 de setembre de 2016) (VII)
Bogotà DC va ocupar el sisè lloc entre 50 ciutats d'Amèrica Llatina pels
seus estàndards en qualitat de vida, alt potencial per fer negocis, i
excel·lents condicions per al desenvolupament professional, segons l'escalafó
establert per Amèrica Economia Intelligence. A
nivell nacional, la importació de béns de capital ha estat incentivada pel
Govern, i ha beneficiat de forma especial Bogotà, que participa amb el 24,4%
del total de la indústria nacional (2003). La
causa d'això és, en part, la seva ubicació geogràfica, que fa de la ciutat un
punt estratègic en termes logístics, ja que el transport de mercaderia cap a altres llocs del país és
relativament ràpid. De la mateixa manera es facilita l'abastament de matèries
primeres per al sector industrial a la ciutat, per la seva proximitat a regions
agrícoles com els Llanos Orientales. Per tot
això, diverses companyies multinacionals han establert la seva operació regional allà durant
les últimes dècades. Tanmateix, la distància respecte als ports disminueix els
avantatges competitius per exportar productes industrials. Per aquesta raó, els
serveis (incloent les telecomunicacions i el comerç), estan guanyant
participació davant la indústria.
El 2005, els béns de consum van liderar la producció industrial, seguits pels
béns intermedis i de capital. De
les 248 mil empreses amb què compta Bogotà, el 78% es troben vinculades a
activitats de serveis, i contribueixen amb el 76% de l'ocupació i el 79% del
PIB. Les localitats en les quals
es concentra el major nombre d'establiments industrials són Puente Aranda, Fontibón, Kennedy, Los Mártires, Engativá i Barris Units(en aquest ordre), on es destaquen la indústria alimentària, química, indústria farmacèutica, tèxtil, editorial i mecànica. També el 2005, la localitat amb major productivitat laboral va ser
Tunjuelito, seguida per Chapinero i Teusaquillo.
Bogotà és la principal destinació turística del país, la qual cosa té una particular
importància si tenim el compte el creixement positiu d'aquest sector a nivell
nacional durant anys recents. Un
altre sector industrial que ha crescut és el de la construcció, que contribueix
directament a reactivar l'activitat econòmica de la capital.
El principal soci comercial internacional de Bogotà el 2003 van ser els Estats Units, seguit per la Unió Europea. La
ciutat exporta principalment productes agropecuaris (30%), químics (10%), i
tèxtils (7%), i importa material de transport (17%), maquinària excepte
elèctrica (17%), i maquinària elèctrica (14%). A més, Bogotà compta amb diverses
zones comercials i una creixent quantitat de centres comercials repartits en el
seu territori. Els de mida petita, són nombrosos a les zones comercials com
Suba i Fontibón.
A Bogotà es duen a terme més de 13 milions de desplaçaments al dia. La
majoria d'aquests viatges es duen a terme en transport públic col·lectiu
(tradicional). L'altre sistema de transport públic és el Sistema metropolità de transport massiu TransMilenio.
En transport privat, l'automòbil i la motocicleta juguen un paper molt
important. El sistema de ciclovies (344 quilòmetres de vies dedicades per
a l'ús exclusiu de bicicletes) és un dels més extensos d'Amèrica. Per la seva part, els taxis realitzen
prop d'1,1 milions de viatges al dia (vegeu Transport de Bogotà).
Les principals vies terrestres d'accés a la ciutat són l'Autopista Norte
i la Norte Quito-Sur, que al costat de la Troncal Calle 13, formen part de la Carretera Panamericana en el tram Simón
Bolívar que la uneix amb Caracas, Maracaibo, Quito i Guayaquil. A l'Occident, es troba el Carrer 80, que després del Pont sobre el Riu
Bogotà, es converteix en l'Autopista Medellín-Bogotá. També al nord, la Carrer
Séptima que després de la Calle 170 es denomina Carretera Central del Norte i
serveix com a via alternativa per a l'Autopista Norte. En el suroriente,
l'Avinguda Boyacá que empalma amb l'Avinguda Caracas i l'Autopista al Llano, es
connecten comunicant la ciutat amb els Llanos Orientales.
D'altra banda, l'Avinguda Circunvalar (via perifèrica als Turons Orientals),
s'uneix en els seus extrems amb la Via a Choachi i l'Avenida de los Cerros que
s'uneix a la Via a La Calera (vegeu Transport de Bogotà).
S'espera que en pròxims anys s'iniciï la construcció de l'Avinguda
Longitudinal d'Occident, via perifèrica de l'occident que busca descongestionar
el trànsit a l'interior de la ciutat.
Bogotà compta amb més de 498 rutes
de transport públic col·lectiu (bus, microbús...). Els busos o microbusos
circulen per la xarxa viària d'acord a un conjunt de rutes pre-establertes. Els
passatgers poden agafar el bus en qualsevol punt del trajecte de la ruta i
descendir igualment en qualsevol punt. (continuarà)
(La fotografia correspon a un bar de Zipaquirá, l'Amnesia, com les discoteques d'Eivissa)
Comentaris