Sud est asiàtic, del 9 al 30 d’agost de 2016: Singapur, per fi alguna cosa bona, i retorn cap a casa (dies 21 i 22, 29 i 30 d’agost de 2016) (VII)

Alguns estudiosos creuen que algunes parts del Cànon Pali i els agames podrien contenir la substància mateixa dels ensenyaments històrics i, possiblement, fins i tot les paraules de Buda. Aquest no és el cas dels sutres mahayana posteriors. Les obres amb escrits primerencs precedeixen el budisme Mahayana, i són enteses per molts acadèmics occidentals com la principal font d'informació fidedigna dels veritables ensenyaments històrics de Gautama Buda.
Alguns dels fonaments dels ensenyaments de Gautama Buda són:
·         Les quatre nobles veritats:
·         El patiment és part inherent de l'existència
·         L'origen del patiment és el desig
·         Suprimint el desig cessa el patiment
·         El camí cap a supressió del patiment és el Noble camí Òctuple
·         El Noble Camí Òctuple:
·         Comprensió correcta
·         Pensament correcte
·         Paraula correcta
·         Conducta correcta
·         Subsistència correcta
·         Esforç correcte
·         Atenció correcta
·         Concentració correcta
·         Dependència de l'origen: qualsevol fenomen "existeix" només a causa de l'"existència" d'uns altres fenòmens, amb una relació de causa i efecte que abasta el temps passat, present i futur. Perquè totes les coses són, per tant, condicionades i transitòries (anicca); no tenen identitat independent (anatta).
·         El rebuig de la infal·libilitat de l'escriptura: els ensenyaments no haurien de ser acceptats, si no són confirmats per la nostra experiència i lloats pels savis.
·         Anicca (sànscrit: anitya): tot és immanent
·         Anatta (sànscrit: anātman): la percepció del "jo" és una il·lusió
·         Dukkha (sànscrit: dukha): tots els éssers pateixen a causa de la ment
Hi ha un cert desacord entre les diverses escoles del budisme sobre alguns aspectes de les ensenyances de Buda, i també sobre algunes de les normes disciplinàries destinades als monjos.
Segons la tradició, Buda va posar èmfasi a l'ètica i la comprensió correcta. Va posar en dubte els conceptes de la divinitat i la salvació. Va dir que no hi ha cap intermediari entre la humanitat i la divinitat. Els déus estan sotmesos a la llei del karma, i el Buda és només una guia per al mestre i els éssers que han de fer el camí cap al Nirvana (Pali: Nibbāna), per assolir el despertar espiritual anomenat Bodhi i veure la veritat i la realitat tal com és. La meditació budista no ha estat revelada pels déus, sinó per la comprensió de la naturalesa de la ment, que ha de ser descoberta per cada individu fent un camí espiritual guiat per les ensenyances de Buda". (continuarà)
(La imatge correspon als carrers de Chinatown, Singapur)


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Hivern", un poema de Miquel Martí i Pol

"Un sonet per a tu" de Miquel Martí i Pol

Un poema de Joan Margall, "L'aufàbrega"