Sud est asiàtic, del 9 al 30 d’agost de 2016: Singapur, per fi alguna cosa bona, i retorn cap a casa (dies 21 i 22, 29 i 30 d’agost de 2016) (V)
Suddhodana va convidar la sangha a dinar al palau. Va haver-hi una
xerrada sobre el dharma, i després, molts membres de la família reial es va
unir a la sangha. Els seus cosins Ananda i Anuruddha es
convertirien en dos dels seus cinc principals deixebles. El seu fillRahula també es va unir a la sangha a l'edat de set anys, i va ser un dels
seus deu principals deixebles. El seu germanastre Nanda també
s'afegí a la sangha i va esdevenir unarahant. Un altre cosí, Devadatta, també es va fer monjo, encara que més tard va
esdevenir un enemic i va tractar de matar Buda unes quantes vegades.
Dels seus deixebles, Sariputta, Mahamoggallana, Mahakasyapa, Ananda i Anuruddha es convertiren en els cinc principals
deixebles. A aquests, s'afegiren Upali, Subhoti, Rahul,Mahakaccana i Punna, que formaren el grup dels seus deu principals
deixebles.
Durant la cinquena vassana,
Buda s'instal·là a Mahavana, prop de Vaishali. Davant la
imminent mort de Suddhodana, Buda va visitar al seu pare i va predicar el
Dharma, i Suddhodana va esdevenir un arahant abans de la seva mort. La mort va fer
possible la creació d'un orde de monges. Els documents sobre textos budistes
mostren que ell va ser reticent a ordenar dones com a monges. La seva mare
adoptiva Maha Pajapati li va demanar d'unir-se a la sangha,
però Siddharta s'hi va negar, i va començar el viatge de tornada de Kapilavastu
a Rajagaha. Maha Pajapati seguí perseverant amb la intenció de renunciar al món
i va portar un grup de dames reials sakies i koliyans, i seguiren lasangha fins a Rajagaha. Buda finalment
acceptà l'ampliació, cinc anys després de la formació de la sangha,
amb l'argument que la capacitat d'il·luminació de les dones era igual a la dels
homes. Tot i així, els va donar certes normes addicionals a respectar (vinaya). Això va passar després que
Ananda intercedís en nom seu. Yasodhara també va esdevenir una monja, i ambdues
es convertiren en arahants.
Durant el seu ministeri, Devadatta, que
no era arahant, sovint tractà de contradir Buda. Una vegada Devadatta va
demanar a Buda de dirigir la sangha. Buda declinà i declarà que
les accions de Devadatta no reflectien el Triple tresor. Devadatta conspirà amb
el príncep Ajatasattu, fill de Bimbisara, a fi que matessin Buda i usurpessin
la corona de Bimbisara. Devadatta intentà tres vegades matar Buda. La primera
va contractar un grup d'arquers, però un cop es van trobar amb Buda es van
convertir en els seus deixebles. Un segon intent va fer rodolar una gran pedra
des d'un turó; però la roca només va ferir Buda en un peu. Al darrer intent va
emborratxar un elefant però el seu pla tampoc no va reeixir. Devadatta tractà
de fer un cisma a la sangha, proposant restriccions
addicionals a les normes del vinaya. Quan el Buda va declinar la
proposta, Devadatta començà a fer un cisma a l'orde criticant la laxitud de
Buda. Així, intentà convertir alguns bhikkhus, però Sariputta i
Mahamoggallana intervingueren i van impedir que, un cop més, Devadatta fes la
seva.
Quan Buda va arribar als 55 anys, va
nomenar Ananda com el seu cap assistent.
Segons el Mahaparinibbana
Sutta –el sutra més
llarg del cànon Pali–, a l'edat de 80 anys Buda va
anunciar que aviat arribaria la seva fi, el parinirvana, l'estat en el qual
s'abandona el cos terrenal. Després d'això, Buda va prendre el seu darrer àpat,
amb aliments que havia rebut d'un ferrer anomenat Cunda. Poc després va caure
molt malalt, i va donar instruccions al seu assistent Ananda que el menjar de
Cunda no tenia res a veure amb la seva mort i que, contràriament, aquest dinar
seria motiu d'un mèrit més gran, perquè caldria recordar-lo com l'últim repeix de Buda. Mettanando i von Hinüber argumenten
que Buda va morir d'un infart mesentèric, un símptoma de la vellesa, i no pas
per intoxicació alimentària. El
contingut exacte de l'últim dinar de Buda no és clar, a causa de les variacions
de les tradicions escrites i l'ambigüitat de la traducció d'alguns termes
importants. La tradició theravada en general creu que va ser carn de porc, mentre que la mahayana considera que va ser tòfona o algun altre bolet.
El Sutra de Vimalakirti, un dels textos
més profunds del budisme mahayana, al capítol III, diu que el
Buda realment no va emmalaltir ni va morir de vell, sinó que era una aparença
destinada a servir d'ensenyament als nascuts al samsara,
com a model sobre la immanència i el dolor del món, i per encoratjar a
mirar d'assolir el Nirvana.
La decisió de Buda d'entrar al parinirvana a les isolades selves del Kuśināra –a
l'actual Kushinagar, a l'Índia–, al regne Malla, fou protestada per Ananda. Buda,
però, va recordar Ananda que Kuśināra va ser en altres temps una terra
governada per la roda del darma d'un rei just.
A continuació, Buda va fer demandes a
tots els bhikkus per
aclarir els possibles dubtes o qüestions que tenien pendents; però ells no en
tenien cap. Després va entrar al parinirvana. Les seves darreres
paraules van ser: "Totes les coses passen. Dediqueu-vos a cercar el vostre
alliberament amb diligència". El cos de Buda va ser incinerat i les
relíquies van ser col·locades als monuments o stupa, alguns dels quals es creu que han
sobreviscut fins a l'actualitat. Per exemple, El temple de la Dent o
"Dalada Maligawa" a Sri Lanka, hi ha la relíquia de la dent de Buda.
Segons la Dīpavaṃsa i Mahāvaṃsa, dues cròniques històriques del Pali de Sri Lanka, la coronació d'Aśoka (Pāli: Asoka) fou 218 anys després de
la mort de Buda. Segons un document mahayana en xinès (十八部論 i 部執異論), la coronació d'Aśoka se situa 116 anys després de la mort de Buda.
Per tant, el moment del traspàs de Buda hauria de ser entre el 486 aC, segons el registre theravada,
o el383 aC segons el registre mahayana.
Tanmateix, la data tradicionalment acceptada com la de la mort de Buda en els
països de tradiciótheravada és el 544 o 543 aC, perquè el regne d'Aśoka es calcula
tradicionalment uns 60 anys abans de les suposicions actuals. (continuarà)
(La fotografia correspon als carrers de Singapur)
Comentaris