Sud est asiàtic, del 9 al 30 d’agost de 2016: Singapur, per fi alguna cosa bona, i retorn cap a casa (dies 21 i 22, 29 i 30 d’agost de 2016) (IV)
Es creu que s'assolí la completa
comprensió de la naturalesa i de les causes del patiment humà (que neixen de la
ignorància), i de les mesures necessàries per eliminar-la. Això va ser
classificat com les "quatre nobles
veritats". L'estat
suprem d'elevació espiritual es diuNirvana. Posteriorment, sembla que va arribar
a tenir les nou característiques que tots els budes tenen.
Segons una de les històries recollides
al Āyācana Sutta (Samyutta Nikaya VI.1), que apareix al text del Pali i a uns altres cànons, immediatament
després de la seva il·luminació, Siddharta Gautama es preguntà si havia o no
d'ensenyar el dharma als éssers humans. Li preocupava que,
com els éssers humans estan dominats per la cobdícia, l'odi i l'engany, no serien capaços
d'entendre el veritable dharma, que és subtil, profund i
difícil de comprendre. Tanmateix, Brahma Sahampati, intercedí i li va demanar
que ensenyés el dharma, perquè "hi haurà algú
que entendrà el dharma". Amb la seva gran compassió cap a tots els éssers
de l'univers, el Buda estigué d'acord a convertir-se en un mestre.
Després de convertir-se en un
il·luminat, Buda es trobà amb dos comerciants anomenats Tapussa i Bhallika que
es van convertir en els seus primer deixebles. Se'ls dóna alguns pèls del cap de Buda, que es creu que ara es
consagren al temple de Shwe Dagon, a Yangon (Birmània). Buda intentà visitar Asita, i als
seus antics mestres, Alaró Kalama i Uddaka Ramaputta, per explicar les seves
descobertes, però ja havien mort.
Va anar a Deer Park, a prop de Varanasi (Benares), al nord de
l'Índia, i va posar en movimernt la roda del Dharma (dharmatxakra)
mitjançant el lliurament del seu primer sermó al grup de cinc companys amb els quals
prèviament havia cercat la il·luminació. Ells i el Buda van ser la primerasangha, la primera comunitat de monjos
budistes, i per tant, es va completar la primera formació de les tres joies o
triple tresor (triratna) –Buda,
dharma i sangha–, i amb Kaundinya s'assolí el primer flux complet (sotāpanna) de la via cap al nirvana. Tots cinc aviat
es convertiren enarahants, i amb la conversió de Yasa i
cinquanta i quatre dels seus amics, el nombre de arahants augmentà fins a 60
els primers dos mesos. La conversió dels tres germans Kassapa i els
seus 200, 300 i 500 deixebles va fer que la sangha tingués més de 1000 seguidors, i ja
van ser enviats a explicar el dharma al poble.
No se sap quin idioma matern parlava
Buda. Els erudits moderns, principalment els filòlegs, creuen que és molt
probable que els sermons i els ensenyaments fossin en una varietat dels dialectes indoaris mitjans de l'est de l'Índia, del qual
el pali n'és una llengua estàndard.
Durant els darrers 45
anys de la seva vida, es diu que Buda va viatjar per les planes
del nord de l'Índia, a la conca
alta del Ganges, al territori que
actualment compren Uttar Pradesh, Bihar i al sud del Nepal. Ensenyà la seva
doctrina a una àmplia diversitat d'individus, des dels nobles als dalit o
intocables, assassins en massa com Angulimala i caníbals com Alavaka. Molts
seguidors d'altres filosofies i religions adoptaren el missatge de Buda, i
aquest va fundar la comunitat de monjos i monges budistes, la sangha.
D'aquesta manera pogué seguir-se expandint amb milers de conversos, després que
Buda assolís el Parinirvāna (pali: Parinibbāna)
o el "nirvana complet". La seva religió estava oberta a totes les
races i classes i no tenia en compte l'estructura de castes. També va ser
objecte d'atacs de grups religiosos d'oposició, inclosos alguns intents
d'assassinat. La sangha viatjar d'un lloc a un altre a
l'Índia, ensenyant el dharma. Això passava durant tot
l'any, excepte durant els quatre mesos de la temporada de pluges (vassana). Era difícil viatjat a causa
de les inundacions. Els ascetes de totes les religions no viatjaven per no
trepitjar ni matar la vida animal submergida. Durant aquest període, la sangha es retirava a un monestir, a un parc
públic o a un bosc, i era la gent la que anava fins on ells s'havien establert.
La primera vassana la van passar a Varanasi, i va ser
quan la primera sangha es va constituir. Després d'això, va
viatjar a Rajagaha (Rajgir),
la capital de Magadha, per a visitar el
rei Bimbisara, de conformitat amb la promesa de Buda després de
la il·luminació. Va ser durant aquesta visita que Sariputta i Moggallana van
ser convertits per Assaji, un dels primers cinc deixebles de Buda, que es
convertirien en els seus dos principals ajudants. El Buda després va passar
tres temporades al monestir de Veluvana Bamboo Grove, a la capital de Magadha.
El monestir, que estava a una moderada distància del centre de la ciutat, va
ser donat pel rei Bimbisara.
Després de l'audiència de la
il·luminació, Suddhodana va enviar delegacions per demanar al Buda que tornés a
Kapilavastu. Successivament, se'n van enviar nou, però els delegats es van anar
adherint a la sangha. Oblidaven les coses mundanes
i no arribaven a lliurar el missatge. La desena delegació, encapçalada per
Kaludayi, un amic de la infància, si que va poder lliurar el missatge amb èxit.
Atès que ja no era al període del vassana, Buda accedí, i dos anys
després de la seva il·luminació va fer un viatge a peu de dos mesos fins a
Kapilavastu, predicant el dharmadurant el camí. Quan va arribar
al palau reial, el dinar estava fet, però com que no havia estat convidada, la sangha va fer per una ronda per recollir
almoines a Kapilavastu. Quan ho va saber, Suddhodana li digué al Buda que
"el nostre és el llinatge guerrer de Mahamassata, i cap guerrer mai no ha
d'anar a buscar almoines". Buda va respondre: "Aquest no és el costum
del vostre llinatge real. Però és el costum del meu llinatge de Buda. Uns
quants milers de budes han anat a buscar almoines". (continuarà)
(La fotografia correspon a un dels edificis que es poden veure per Singapur)
Comentaris