Andorra, del 15 al 17 de juliol de 2016: de terres gironines a Andorra (dia 1, 15 de juliol de 2016) (II)
L'origen
del mot andorra és
desconegut, encara que s'han formulat diverses teories sobre això.
·
Una teoria suggereix que Andorra podria derivar de
l'àrab al-Darra, el significat del qual és "bosc". Quan
els sarraïns van envair la península Ibèrica, les valls dels Pirineus estaven formades per
grans extensions de boscos, i altres pobles, de regions també dominades pels musulmans, van
rebre aquesta denominació.
·
Altres teories suggereixen que deriva del terme
navarrès andurrial, que significa "terra coberta d'arbusts".
·
Hi ha qui ho vincula amb el mot antic Anorra,
que contindria el mot basc ur, 'aigua'.
·
D'altra banda, l'etimologia popular –etimologia
que per definició sol ser falsa– afirma que Carlemany havia anomenat la regió amb referència a la vall
bíblica cananea d'Endor o
Andor, on els madianites havien
estat derrotats.
Segons la
llegenda, Andorra fou fundada per l'emperador Carlemany quan cinc mil andorrans, a les ordres de Marc Almugàver, van ajudar els exèrcits de
l'Emperador, situats al Pimorent i Campcardós, per lluitar contra els àrabs. En reconeixement
a l'ajuda prestada pels seus habitants, Carlemany va atorgar la seva protecció
a Andorra i la declarà poble sobirà l'any 805. A l'Arxiu del Principat es conserva
una Carta de la fundació d'Andorra, atorgada per Carlemany, tot i que no és
acceptada per tots els historiadors, ja que va ser redactada en època molt
posterior. Durant el mesolític,
petits grups d'humans es van assentar en grutes pròximes
a la Valira, com ara la Balma de la Margineda (9000
aC - 8000 aC), el jaciment més
antic d'Andorra. Del neolític mitjà s'han trobat els enterraments de la Feixa del
Moro a Juberri.
El 5 de juny de 2001 es va trobar a Ordino un sarcòfag fabricat amb lloses de pissarra i que
contenia les restes humanes més antigues de les valls, juntament amb braçalets
i recipients de ceràmica amb aliments. I
d'entre les edats del Bronze i del Ferro s'han trobat els del Cedre a Santa Coloma (2000
aC - 1000 aC).
Les
restes arqueològiques també testimonien l'existència d'una civilització
prellatina, de parla bascoide, la qual deixà
traces evidents en la toponímia andorrana, que
podria ser el poble dels andosins. El
que és indiscutible és que al jaciment de l'Oral, a la parròquia d'Encamp, s'hi van trobar restes de la cultura ibèrica. La primera referència escrita que
existeix sobre els andosins es troba en la descripció que va fer. l'historiador grec Polibi sobre el
pas d'Hanníbal pels
Pirineus. Les fonts descriuen els
andosins com un grup organitzat al voltant d'una vila a les valls d'Andorra amb
un espai rural i que probablement era un subgrup dels ceretans de la part alta de la vall del Segre. Es
coneix que els andosins establien relacions comercials a través de la via
romana Strata Ceretana de
l'Alt Urgell i la Cerdanya. A Sant Vicenç d'Enclar, tot i ser un jaciment medieval, també s'hi han
trobat monedes i eines romanes.
Durant
el segle V l'Imperi Romà sucumbeix als visigots, que ocupen la part meridional de la Gàl·lia i
part d'Hispània. Durant aquest confús període, Andorra
sempre va restar al marge del regne de Toledo per la llunyania i aïllament, però a escala local
ja formava part del bisbat d'Urgell.
res segles després, els musulmans conqueriren la península Ibèrica, i traspassaren
Pirineus enllà per atacar el Regne franc. Durant un temps les valls d'Andorra depengueren
indirectament dels sarraïns fins a l'any 785. L'any 732, Carles Martell els va derrotar en la batalla de Tours,
frenant la seva expansió cap al nord, encara que continuaren assentats als
Pirineus. Posteriorment Carlemany crea la Marca Hispànica i
integra Andorra a l'Imperi Carolingi l'any 817.
Ja en
plena edat mitjana les valls d'Andorra pertanyien al comtat d'Urgell, en
ser cedides per Carles II el Calb a Sunifred I,
l'any 843. Amb
l'expansió d'aquest comtat cap al sud, on hi havia terrenys més fèrtils, les
zones muntanyoses van deixar de tenir interès per al comte i, l'any 1133, Ermengol VI cedeix tots els béns i drets adquirits
sobre les valls d'Andorra al bisbe d'Urgell. En
el 1095, el bisbat a canvi de protecció militar, va cedir els seus
drets polítics, militars i judicials a la família Caboet,
encara que va conservar la sobirania sobre Andorra, transformant el domini
territorial en una senyoria episcopal. El 1185, Arnaua de Caboet va contreure matrimoni amb Arnau I de Castellbò. Posteriorment el matrimoni d'Ermessenda de Castellbò amb Roger Bernat II de Foix, el 1208, va suposar el domini d'Andorra per part del comtat de Foix, que
anirà augmentant el seu poder a Bearn, Regne de Navarra i, segles més tard, el Regne de França.
Com a
conseqüència dels conflictes entre Roger Bernat III de Foix i Pere d'Urtx, el 8 de setembre de 1278 es firma el primer pareatge a Lleida, que fixa els límits del poder de cada senyor;
aquest fet va representar la fundació del Principat d'Andorra i defineix les
obligacions dels andorrans en matèria de delmes i
assumptes militars. Deu anys després, com a conseqüència de la construcció
d'una església fortificada
a Sant Vicenç d'Enclar per
part del comte de Foix, des d'on podia vigilar les activitats del bisbe
d'Urgell, es va firmar el segon pareatge el 1288. Aquest segon tractat atorga, entre altres
aspectes, el dret a nomenar per ambdues parts uns notaris que
ostentin la seva representació al Principat. Des d'aquests pariatges el bisbe
d'Urgell i la presidència de França (hereva actual dels drets de Foix)
exerceixen de caps d'estat d'Andorra com a cosenyors. el1396 fou temporalment incorporada a la Corona d'Aragó arran
de la Invasió de Catalunya de Mateu I de Foix.
El 1419 es va crear el Consell de la Terra, format
per dos o tres representants de les 6 parròquies, que tenia la funció de
defensar els interessos locals.
El 1512 la peculiar situació jurídica de la vall va
perillar, ja que aprofitant la incorporació del regne de Navarra a la corona castellanaAndorra estigué a punt de ser integrada també a la
monarquia del sud.
Abans
del segle XVII la societat andorrana estava conformada per dos
grups socials: els focs, que
eren famílies o cases andorranes existents des de feia segles i
que tenien recursos econòmics suficients
per pagar els impostos del
Consell General; i els casalers,
grup format per les cases més pobres. En la vida política únicament podien
participar els membres pertanyents al primer grup (el nombre del qual era de
179 cases davant les 600 dels casalers). (continuarà)
(La imatge correspon també a la zona dels llacs de Tristaina)
Comentaris