“Mar i cel”, de Dagoll Dagom
Fa ja una pila d’anys que tenia moltes ganes
de veure “Mar i Cel”, de la companyia teatral Dagoll Dagom (https://ca.wikipedia.org/wiki/Dagoll_Dagom
), que l’havia programat ja fa uns quants anys i hi ha tornat aquest any. Havia vist alguns vídeos i em coneixia la
cançó, però tenia moltes ganes de veure-la en directe. I així ho vam fer un dia
del mes d’octubre, però encara em ressonen les cançons i em vénen el cap les
imatges de l’espectacle que es fa al teatre Victòria de Barcelona (http://www.teatrevictoria.com/ca/programacio/c/1_mar-i-cel.html
), a on encara el programen. Tal i com s’explica a viquipèdia (https://ca.wikipedia.org/wiki/Mar_i_cel
): “Mar i cel és una obra de teatre escrita per Àngel Guimerà l'any 1888 i estrenada al teatre Romea de Barcelona, la vetlla del 7 de
febrer del mateix any.
Es tracta d'una tragèdia romàntica escrita durant la primera
etapa de Guimerà com a escriptor, que arriba fins a l'any 1890. Està escrita en
vers i és de tipus historico-romàntic. En ella ja s'aprecien els trets
principals del seu teatre, com per exemple els conflictes interns dels
personatges, que es mouen en ambients romàntics.
L'acció de Mar i cel se situa en alta mar durant la primera
meitat del segle XVII. L'obra explica l'amor impossible entre un pirata musulmà i una noia cristiana.
L'obra teatral està estructurada en tres actes, i manté la unitat de
lloc, ja que en els tres actes l'acció es dóna a la cabina del vaixell dels
corsaris. Pel que fa a la llengua, l'obra està escrita en versos decasíl·labs blancs (sense rima), que obliguen a un
estil declamatori i un to emfàtic, i destaca l'ús de l'hipèrbaton. Dins dels
diàlegs, i sobretot en els monòlegs, hi trobem moltes imatges (en forma de
metàfores i comparacions) d'alt valor poètic. Ara bé, en els diàlegs ràpids, el
vers és tallat (en dues o més intervencions), de manera que l'estil s'acosta al
col·loquialisme. També és proper al registre col·loquial l'ús d'exclamacions (Bah!, Oh!, Déu
meu!), o girs propis de la parla col·loquial. L'acció passa el 1639. Saïd és el capità d'un vaixell de pirates algerians,
que han fet presoners a un grup de cristians després d'assaltar la seva nau.
Saïd, com el mateix Guimerà, és un mestís. El seu pare era musulmà i la seva
mare cristiana, vivien tranquil·lament a la península Ibèrica. Mataren son pare i sa mare
amb l'expulsió dels moriscos de 1609; per això vol venjança com bé diu sa mare abans de morir Venja'ns!.
Saïd està ferit després d'abordar i capturar un vaixell
cristià, ordena que li portin una noia cristiana perquè li curi les ferides:
aquesta noia és Blanca, l'única dona entre els
presoners, una noia que des de petita ha estat reclosa en un convent i que
s'adreçava, abans de l'abordatge, cap a Barcelona per professar l'hàbit de
monja. Els altres personatges cristians que són presoners són: Carles,
el pare de Blanca, que té un important càrrec militar; Ferran,
el capità del vaixell cristià i cosí de Blanca, secretament enamorat d'ella des
de la infantesa, i altres mariners. El seu destí serà vendre'ls com a esclaus,
demanar un rescat en el cas de Carles, i l'harem del senyor d'Alger
per a Blanca, la qual està disposada a morir abans de caure en aquest
destí.
Agraït per la cura, Saïd li atorga a Blanca més privilegis que a la resta de
presoners i amb el temps s'enamora d'ella. Quan Saïd explica, en un monòleg carregat de
dramatisme, la història dels seus pares, Blanca s'emociona fins a plorar. Per purgar
la culpa d'haver sentit compassió per un infidel planeja matar-lo amb un punyal
quan dormi, però li falten les forces en l'intent, i Saïd, un cop despert, li
ofereix el pit perquè li clavi i aleshores ella es desmaia.
Al segon acte, Blanca està confosa pels nous sentiments que
descobreix envers Saïd, alhora que es va descobrint en Saïd,
sense confessar-ho, l'interès i la passió que sent per aquesta dona, delatats
per la gelosia que sent en creure que Ferran i Blanca estan junts. Un cop Saïd certifica que no hi ha res entre ells,
es desferma un amor impossible entreSaïd i Blanca, ja que pertanyen a mons
diferents i oposats i saben que el seu amor no serà ben vist per ningú.
Joanot, un cristià renegat de la tripulació de Saïd,
és el factor que capgira la situació. Fugitiu de la justícia i enrolat amb els
musulmans, pateix unes grans contradiccions per haver abandonat la seva religió
i desitja reconciliar-s'hi. Per guanyar-se el favor dels cristians decideix
alliberar els presoners, que maten tots els pirates, excepte Saïd, i
aconsegueixen el control del vaixell.
Al tercer acte, Blanca fa guàrdia davant la cabina on Saïd és tancat, per impedir que li facin
mal, amb l'amenaça que, si el toquen, ella es clavarà el punyal. Carles,
el pare deBlanca, renega de la
seva filla en veure que estima un musulmà. Hi ha dos intents de salvar Saïd:
primer Joanot està
disposat a sacrificar-se perquè donin per mort Saïd en el seu lloc i aquest pugui fugir, a
canvi de reconciliar-se amb els seus i que preguin per la salvació de la seva
ànima; més tard, Ferran, que en el fons admira el seu adversari i ha entès que
la seva cosina no estava feta per ser monja, li fa preparar una barca de rems
per fugir de nit. Quan estaven executant aquest pla, apareix Carles i a l'últim moment dispara a Saïd,
però Blanca s'interposa
per protegir-lo, i mor pel tret del seu pare. Aleshores, Saïd es tira al mar amb Blanca i moren tots dos junts. La mort dels
dos protagonistes és l'única manera d'aconseguir estar junts en amor. Viuen en
dos mons oposats, un és el mar i l'altre el cel, que només s'ajunten a
l'horitzó que és la mort”
L’obra, escrita per Àngel Guimerà està magistralment portada
a escena per la companyia. El vaixell mític fa les meravelles del públic, i a
més, les millores tècniques dels últims anys han permès que sigui un gran
espectacle per la vista i l’oïda. El fet que hi hagi una orquestra en directe
fa que encara l’espectacle sigui més magnificent! Però a més, l’espectacle fa
pensar bastant, ja que molts prejudicis que hi havia fa uns quants segles
envers els àrabs encara, avui en dia, no s’han superat; és més, fins i tot s’han
agreujat amb l’evolució (o involució, segons com es miri) de l’espècie humana.
Una obra, encara avui i desgraciadament, molt vigent. De totes maneres, si hi
ha l’oportunitat, veient la bellesa i la tecnologia emprats, fan que el preu de
l’entrada, que d’entrada sembla cara, acabi esdevenint barata!
Comentaris