La Maternitat d'Elna (i III)
L’entrada
a l’edifici val 3.5 euros i t’ofereixen la possibilitat de tenir les
traduccions en català. De fet, la noia que ens atengué el parlava molt
correctament. El primer que es pot veure en l’edifici curull d’història és una
entrevista a Elisabet Eidenbenz que fa posar la pell de gallina i aflorar les
llàgrimes. Narra el periple que va seguir fins a muntar la maternitat, de com
arribaren allí les dones, de com fins i tot van amagar jueus, etc. Quan es puja
a les diferents plantes, s’entra a les plantes que antuvi foren plenes
d’infants i de dones que acabaven de ser mares. L’energia d’aquells moments
sembla que estigui impregnada a les parets. També hi ha plafons informatius de
tot el que allí succeí, amb imatges dels recent nascuts i les mares, que es
quedaven unes setmanes abans de tornar a la platja d’Argelers-sur-mer,
condicionada, infaustament, com a presó i des d’on provenien moltes dones, per
bé que també hi havia dones d’altres camps. Un cop havien parit, se’ls
ensenyava a cuidar els nadons i també se’ls donaven feines per tal que no es
capfiquessin molt en el futur que els esperava. També se celebraven diferents
festes típiques, com ara el Nadal.
Des
de les sales també es poden veure els camps que s’habilitaren com a horts i que
van servir per alimentar a les parteres i a la gent que treballava a la
maternitat. Un bell paisatge, esperançador, enmig de la desolació.
Es
poden veure algunes maletes, segurament reals, de gent que les va perdre durant
la seva fugida. Les sales de la maternitat tenen diferents noms, que els hi
donaven les dones, segons el lloc d’on provenien. Per exemple, la sala del part
s’anomenava Marroc, ja que era un lloc de dolor i els guardians dels camps de concentració
solien ésser d’aquesta nacionalitat. Actualment, a la petita sala s’hi poden
observar encara alguns bressols.
En
un altre pis de l’edifici hi ha l’habitació d’Elisabet Eidenbenz, l’artífex
d’aquest miracle de solidaritat; a la sala s’hi pot observar la carta
manuscrita que li va enviar Pau Casals en motiu d’un donatiu econòmic i a on el
cèlebre violoncel·lista li agraïa la seva tasca.
Finalment,
també es pot pujar a la cúpula de vidre que permet una visió de tots els
voltants.
Quan
hom surt de la Maternitat ho fa amb un gust agredolç. Dins d’un mateix espai,
la desolació i l’esperança; les parets impregnades d’història, el mural amb
tots els noms dels i les nascudes entre 1939 i 1944 en aquelles parets. Tot un
seguit d’instantànies que queden gravades a la ment i deixen un gran pòsit. La
nostra memòria històrica, que cal no oblidar i preservar. Gràcies, Elisabet,
siguis a on siguis pel que vas fer i pel teu llegat de lluita per la vida i per
la pau.
(La fotografia correspon a la sala Marroc, a on les dones donaven a llum)
Comentaris