Jordània, dia 7: visita a Amman i Jarash ( 3 de gener de 2018) (V)
Jordan gained
its independence in 1946 and Amman was designated the country's capital. Amman
received many refugees during wartime events in nearby countries, beginning
with the 1948
Arab–Israeli War. A second wave arrived after the Six-Day War in 1967, and a third
wave of Palestinian and Jordanian refugees arrived in Amman from Kuwait after the 1991 Gulf War. The first wave of Iraqi
refugees settled in the city after the 1991 Gulf War, with a second wave
occurring in the aftermath of the 2003
invasion of Iraq. Most recently a wave of Syrian
refugees have arrived in the city during
the ongoing Syrian Civil War which began in 2011.
Amman was a principal destination for refugees for the security and prosperity
it offered.
In 1970, Amman was a battlefield
during the conflict between the Palestine
Liberation Organization (PLO) and the Jordanian Army known as Black September. The Jordanian Army defeated the
PLO in 1971, and the latter were expelled to Lebanon. On 9 November 2005, Al-Qaeda under Abu Musab al-Zarqawi's leadership launched coordinated
explosions in three hotel lobbies in Amman, resulting in 60
deaths and 115 injured. The bombings, which targeted civilians, caused
widespread outrage among Jordanians. Jordan's security as a whole was
dramatically improved after the attack, and no major terrorist attacks have
been reported since then.
During the last ten years the
city has experienced an economic, cultural and urban boom. The large growth in
population has significantly increased the need for new accommodation, and new
districts of the city were established at a quick pace. This strained Jordan's
scarce water supply and exposed Amman to the dangers of quick expansion without
careful municipal planning. Today, Amman is known as a modern, liberal and
westernized Arab city, with major mega projects such as the Abdali Urban
Regeneration Project and the Jordan Gate
Towers. The city contains several high-end hotel franchises
including the Four Seasons
Hotel Amman, Sheraton Hotel
Amman, Fairmont Amman, St. Regis Hotel Amman, Le Royal Hotel and others.”
De seguida ja entrem cap a la zona de la ciutadella. Allí
s’hi poden veure vestigis de totes les èpoques i civilitzacions que hi ha habitat,
i com que no seguim cap itinerari concret, ho anem veient sense ordre
cronològic. El primer amb el que ens topem és amb una cisterna, de 18 metres de
diàmetres x 7 de profunditat, de l’època dels romans.
Tot seguit ens trobem amb un palau dels omeies (https://en.wikipedia.org/wiki/Umayyad_Palace ), ben curiós, ja que a la part de baix té
reminiscències romanes i bizantines, mentre que a la part superior hi ha
elements musulmans. El Palau és ben curiós, ja que sembla que no té
habitacions, però en realitat sí que n’hi ha.
Respecte a la civilització dels omeies (https://en.wikipedia.org/wiki/Umayyad_Caliphate; https://ca.wikipedia.org/wiki/Omeies ), a viquipèdia
es conta que “Els Banu Umayya o omeies (en àrab بنو أمية, Banū Umayya) van ser un llinatge àrab que va exercir el
poder califal primer a Orient,
amb capital a Damasc, i després
a Al-Àndalus, amb capital
a Còrdova.
Orígens i
genealogia
Els omeies són
els descendents d'Umayya
ibn Abd-Xams, i van ser el principal dels
clans quraixites. A l'inici de
l'islam, la tribu estava dividida
en dues branques principals: els Ayas i els Anabisa. Els Anabisa estaven
representats per Harb, Abu-Harb Sufyan, Abu-Sufyan i altres; la branca
sufyanida (d'Abu-Sufyan
ibn Harb) es va extingir amb Muàwiya
II, fill de Yazid I. Yazid
ibn Abi-Sufyan va tenir el comandament de
l'exèrcit de Síria sota Úmar
ibn al-Khattab però no va deixar descendents;
Abu-Sufyan va tenir altres fills: Utba, Anbasa, Yazid, Muhàmmad i Amr, dels
quals els dos primers van deixar descendència. Dels Ayas descendien els califes
omeies a partir de Marwan I i els omeies de l'Àndalus (després de la
massacre de prínceps omeies del 750 a més de la línia de l'Àndalus van
subsistir línies secundàries que no van governar a Pèrsia i Egipte). El califa Uthman ibn Affan fou també membre
d'aquesta branca. La branca d'Abu-Arm va donar també algun personatge notable,
especialment Al-Walid ibn Uqba, governador de Kufa sota Uthman ibn Affan. A
continuació es mostra la relació de parentiu dels primers omeies fins a la
vinguda de Mahoma.
Fundació de la
dinsatia dirigent
Els quatre primers califes no van seguir una línia successòria predefinida.
Aquesta etapa es caracteritza per una ràpida expansió de signe anàrquic, i pels
primers intents de centralització. La victòria de Muàwiya ibn
Abi-Sufyan, del clan dels omeies, suposa la seva aclamació com a
califa i en fa el fundador de la dinastia omeia, que representa la total pèrdua
de poder par part de les elits de Medina i la Meca, i el canvi de capital de l'imperi, que passa a Damasc. L'exèrcit de Síria passa a ser el responsable del control de l'imperi.
Es trenca la línia dels califes raixidun i l'estricta observació de
l'Alcorà, per la qual cosa els omeies són rebutjats com a califes
legítims per una part del sunnisme. El xiisme, òbviament, només reconeix
a Alí ibn
Abi-Tàlib. La fidelitat religiosa és substituïda per l'obediència
monàrquica (mulk).
Ascensió
Amb l'ajut de les tropes
síries, Muàwiya I acabà l'anarquia inherent als sistemes d'organització tribal, posant
les bases d'un autèntic Estat islàmic. Per aconseguir això, s'hagué d'enfrontar a nombroses
revoltes, continuació de la guerra civil iniciada en temps d'Alí ibn Abi-Tàlib.
Una vegada superada, es reprengué l'expansió de l'imperi, arribant a
assetjar Constantinoble l'any 668. Es conquereixen Rodes (672) i Creta (674), al mateix temps que es crea
una base naval a la mar de Màrmara, des d'on, entre 674 i 680, any en què va morir Muàwiya, es
llençaren atacs anuals contra la capital de l'imperi bizantí.
Però el seu règim encara era
precari, i l'arribada al poder del seu fill Yazid I va desencadenar noves revoltes. La xiïta, liderada
per Hussayn, fill menor d'Alí, fou reprimida
fàcilment, i Hussayn, mort a Karbala per l'octubre de 680. Més
gran fou la revolta quraixita, liderada per Abd-Al·lah ibn
az-Zubayr, nét d'Abu-Bakr
as-Siddiq, i de caràcter tradicionalista. Aquesta coincidí amb la
mort de Yazid (683) i, quaranta dies després, del seu successor Muàwiya II (684), cosa que convertí la revolta
en una autèntica amenaça pel règim omeia.
Decadència
La pau obtinguda per la
família marwaní després
de la segona guerra civil fou molt fràgil. Tot i la solidesa de l'aparell
administratiu creat, les revoltes eren constants. Ja no per governadors que es
volguessin independitzar, i cada vegada menys pels afers dels immigrants àrabs,
sinó més aviat sobre qüestions com l'expansionisme i el militarisme del règim.
L'estabilitat de l'imperi depenia
de l'exèrcit de Síria, vist per les altres províncies com a una força hostil,
mentre que els ingressos del tresor públic ho feien d'un insostenible expansionisme, ja que li
corresponia una cinquena part del botí. Aquest expansionisme era utilitzat, a
més, com a una eina per reduir l'amenaça de revoltes militars, ja que els
mantenia ocupats, reduïa la seva quantitat i suposava una font d'ingressos
extraordinària per a ells.
(Continuarà)(La fotografia és també de la ciutadella d'Amman)
Comentaris