Jordània, dia 7: visita a Amman i Jarash ( 3 de gener de 2018) (VIII)


Fem unes quantes fotografies i ja ens dirigim cap a una zona-mirador, des de la qual podem observar, davall a la ciutat, un amfiteatre romà, construït a la mateixa època que el Temple d’Hèrcules i que fou excavat a la muntanya.
Des de la llunyania en Moha també ens fa adonar del minaret de la mesquita més antiga de la ciutat, construïda originàriament el 640ac,  la de Husseini (https://cityseeker.com/amman/392511-grand-husseini-mosque ).
Avui encara ens queden coses a fer, així que, després d’una parada tècnica al lavabo, ja marxem de nou. La promera parada del dia és Jarash, una ciutat romana molt i molt ben conservada. Mica en mica anem sortint d’Amman, i mentre ho fem, vaig contemplant com transcorre la vida: una senyora que, sense mocador (ja que només se’l posen per sortir al carrer) contempla el trànsit des de la finestra; uns homes descarregant un camió; un munt de mainada amb l’uniforme i de camí cap a casa (segons sembla, estan en època d’exàmens, i un cop han fet els que els hi pertoquen, ja poden marxar), botigues de tota mena, etc.
Quan ja hem abandonat la ciutat, en Moha ens mostra un lloc a on hi ha encara un camp de refugiats palestins, i a la llunyania, també, una presa.
I és que Jordània és un país sec, àrid, amb pocs rius, i entre els quals destaca el riu Zarqa (https://en.wikipedia.org/wiki/Zarqa_River ).
Amb tot, ja anem arribant al que serà una autèntica sorpresa: Jarash.
Tot arribant, el guia ens explica que Jarash o Gerasa (i també dita Galasa o Jerash) formava part de la ruta comercial de ciutats romanes, les decàpolis (https://ca.wikipedia.org/wiki/Dec%C3%A0polis; https://en.wikipedia.org/wiki/Decapolis ): Gerasa, Gadara, Pella, Amman, Capitolias, Raphana (totes a Jordània); Scythopolis i Hippos (a Israel) i Canatha i Damasc (a Síria).
Un cop arribem ja a Gerasa, entrem i passem per una mena de mercat, a on hi ha molts venedors i molt pocs visitants, de manera que ens “ataquen”.
Referent a Gerasa, a viquipèdia s’explica que (https://ca.wikipedia.org/wiki/Gerasa; https://en.wikipedia.org/wiki/Jerash ):” Gerasa fou una ciutat de Celesíria segons Claudi Ptolemeu, a la DecàpolisPlini la situa a la Decàpolis, al sud-est de Pella i Gadara i al nord de FiladèlfiaJosefus indica que formava la part oriental de Perea. Es correspon a l'actual ciutat jordana de Jerash. Avui és un punt bàsic de les visites turístiques del regne de Jordània, després de Petra.
Les excavacions hi han trobat rastres d'establiment humà de l'edat del bronze i del ferro (vers 3000-1000 aC). No es coneix res de la història de la ciutat abans de l'època romana, però sens dubte fou persa, macedònia, egípcia, selèucida i finalment jueva. Es creu que fou un rei selèucida, probablement Antíoc III el gran o Antíoc IV Epifanes, qui la va convertir en ciutat amb el nom d'Antiochia Chrysorrhoas ('Antioquia del riu daurat'). Les inscripcions trobades n'atribueixen no obstant la fundació a Alexandre el gran (vers 330 aC), a Perdicas d'Orèstia (finals del segle IV aC) i a Ptolemeu II Filadelf (285 aC-246 aC). Aquest darrer fou qui va convertir la veïna Filadèlfia en una ciutat grega.
A finals del segle II o principis del segle I aC el tirà de Filadèlfia, Teodor, va traslladar el seu tresor a l'inviolable temple de Zeus a Antioquia Chrysorrhoas, temple que abans havia estat a Gadara, però poc després la ciutat fou conquerida per Alexandre Janeu (que va regnar entre el 102 aC i el 76 aC).
La dominació romana es va establir el 63 aC i fou incorporada a la província de Síria però com a ciutat lliure, formant aviat amb altres ciutats gregues de la regió la lliga de la Decàpolis.
La ciutat es va expandir i va ocupar l'àrea d'alguns temples; l'any 76 dC es va completar la muralla, que va establir els límits de la ciutat i en va fitar el creixement. Un nou temple de Zeus, que s'havia començat vers l'any 22 o 23, va ser acabat per la mateixa època.
L'any 106 fou annexat per Trajà el regne dels nabateus i es va formar la província d'Aràbia, de la qual Gerasa va formar part juntament amb la veïna Filadèlfia, l'actual AmmanAdrià la va visitar l'hivern del 129 al 130 i per celebrar-ho es va erigir un arc triomfal. Aràbia es va subdividir durant el segle II en dues províncies (Aràbia i Aràbia Pètria) i Gerasa va continuar dins la primera. Molts edificis foren construïts en aquest segle; el temple d'Àrtemis es va acabar el 150, un nou temple de Zeus el 163; el nimfeu el 191, el temple de Nèmesi, el de Zeus Epicarp i altres, altars dedicats a Zeus Hèlios Serapis, Zeus Posidó, Isis, Apol·lo i Diana. Les inscripcions també esmenten el nom d'alguns governadors provincials, procuradors i altres magistrats, i esmenten la presència a la ciutat de la Legió III Cirenaica i la X Gemina.
A començaments del segle III fou convertida en colònia romana i va arribar al seu zenit, però durant la resta del segle ja no s'hi van erigir nous edificis i alguns foren refets reutilitzant pedres d'altres. Els sassànides van passar a controlar-ne el comerç i, encara que sota Dioclecià foren derrotats, només va ser un respir; s'hi van fer algunes construccions (el tetràpilon del sud, principalment), però ja no foren de la mateixa qualitat que les del segle precedent.
Al segle IV es va crear a la ciutat una comunitat cristiana. L'escriptor Epifani esmenta que la font de la cort treia aigua tots els dies menys un, que treia vi, coincidint amb l'aniversari d'un miracle. La ciutat no conserva cap construcció d'aquest segle; una delegació dels cristians de la ciutat va ser al concili de Selèucia el 359 sota la direcció del bisbe Exeresi; cent anys després, el 451, el bisbe Planc va representar la ciutat al concili de Calcedònia quan ja el cristianisme era la religió hegemònica a l'Imperi i a la ciutat.
Vers el 440-442 es van reparar els murs; el 464 es va construir l'església dels profetes, apòstols i màrtirs, i tot seguit (466) la de Sant Teodor; en fer aquesta es va remodelar la font de la cort.
Sota el regnat de Justinià I es van construir almenys set esglésies i es van fer altres edificis, de poca qualitat però que eren els primers edificis públics que es feien en segles, llevat de les esglésies. El bisbe Planc va construir uns banys prop de Sant Teodor.
La darrera església construïda ho fou pel bisbe Genesi el 611. El 614 la ciutat fou ocupada pels perses, i encara que reconquerida pels bizantins, el 636 fou ocupada pels àrabs. Aquests dos fets la van portar a una decadència accentuada, que va completar una sèrie de terratrèmols que van destruir les esglésies i els edificis principals, els quals no foren reconstruïts, i ni tan sols desenrunats.
El 720 encara hi havia alguna església en funcionament quan Yazid II va ordenar la destrucció de les imatges, cosa que va provocar la destrucció dels mosaics de l'església de Sant Joan Baptista; els de Sant Cosme i Sant Damià se'n van salvar perquè eren enterrats sota la runa. El 746 va patir un fort terratrèmol. Durant el segle VIII encara hi ha restes d'ocupació a la zona del fòrum i al tetràpilon del sud. Després degué quedar abandonada.
Quan els croats hi van arribar al segle XII, Guillem de Tir l'esmenta com un munt de ruïnes deshabitades des feia molt de temps; l'atabeg de Damasc hi va establir una fortalesa amb 40 soldats que van aprofitar el temple d'Àrtemis; fou ocupada per Balduí II de Jerusalem (1118-1131) i la fortalesa fou destruïda; el temple mostra les restes de l'incendi, que va ser el sistema utilitzat per a la destrucció. Al segle XIII el geògraf Yakut la descriu com unes ruïnes abandonades.
Així va romandre fins que foren visitades per Seetzen (1805 i 1806), que en va donar notícia, i després per Burckhardt; els otomans hi van establir una colònia circassiana el 1878. El 1918 va quedar dins la zona britànica i assignada al regne haixemita de Transjordània.
(Continuarà)
(La imatge correspon al teatre romà de Jarash)

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Hivern", un poema de Miquel Martí i Pol

Un poema de Joan Margall, "L'aufàbrega"

"Un sonet per a tu" de Miquel Martí i Pol