Jordània, dia 7: visita a Amman i Jarash ( 3 de gener de 2018) (VIII)
Fem unes quantes fotografies i ja ens
dirigim cap a una zona-mirador, des de la qual podem observar, davall a la
ciutat, un amfiteatre romà, construït a la mateixa època que el Temple
d’Hèrcules i que fou excavat a la muntanya.
Des de la llunyania en Moha també ens
fa adonar del minaret de la mesquita més antiga de la ciutat, construïda
originàriament el 640ac, la de Husseini
(https://cityseeker.com/amman/392511-grand-husseini-mosque ).
Avui encara ens queden coses a fer,
així que, després d’una parada tècnica al lavabo, ja marxem de nou. La promera
parada del dia és Jarash, una ciutat romana molt i molt ben conservada. Mica en
mica anem sortint d’Amman, i mentre ho fem, vaig contemplant com transcorre la
vida: una senyora que, sense mocador (ja que només se’l posen per sortir al
carrer) contempla el trànsit des de la finestra; uns homes descarregant un
camió; un munt de mainada amb l’uniforme i de camí cap a casa (segons sembla,
estan en època d’exàmens, i un cop han fet els que els hi pertoquen, ja poden
marxar), botigues de tota mena, etc.
Quan ja hem abandonat la ciutat, en
Moha ens mostra un lloc a on hi ha encara un camp de refugiats palestins, i a
la llunyania, també, una presa.
I és que Jordània és un país sec,
àrid, amb pocs rius, i entre els quals destaca el riu Zarqa (https://en.wikipedia.org/wiki/Zarqa_River ).
Amb tot, ja anem arribant al que serà
una autèntica sorpresa: Jarash.
Tot arribant, el guia ens explica que
Jarash o Gerasa (i també dita Galasa o Jerash) formava part de la ruta
comercial de ciutats romanes, les decàpolis (https://ca.wikipedia.org/wiki/Dec%C3%A0polis; https://en.wikipedia.org/wiki/Decapolis ): Gerasa, Gadara, Pella, Amman,
Capitolias, Raphana (totes a Jordània); Scythopolis i Hippos (a Israel) i
Canatha i Damasc (a Síria).
Un cop arribem ja a Gerasa, entrem i
passem per una mena de mercat, a on hi ha molts venedors i molt pocs visitants,
de manera que ens “ataquen”.
Referent a
Gerasa, a viquipèdia s’explica que (https://ca.wikipedia.org/wiki/Gerasa; https://en.wikipedia.org/wiki/Jerash ):” Gerasa fou una ciutat de Celesíria segons Claudi Ptolemeu, a la Decàpolis. Plini la situa a la Decàpolis, al sud-est de Pella i Gadara i al nord de Filadèlfia. Josefus indica que formava la part
oriental de Perea. Es correspon a l'actual ciutat jordana de Jerash. Avui és un punt bàsic de les visites turístiques del regne de Jordània, després de Petra.
Les
excavacions hi han trobat rastres d'establiment humà de l'edat del bronze i del
ferro (vers 3000-1000 aC). No es coneix
res de la història de la ciutat abans de l'època romana, però sens dubte fou
persa, macedònia, egípcia, selèucida i finalment jueva. Es creu que fou un rei
selèucida, probablement Antíoc III el gran o Antíoc IV Epifanes, qui la va convertir en ciutat amb el nom d'Antiochia Chrysorrhoas ('Antioquia del riu daurat'). Les
inscripcions trobades n'atribueixen no obstant la fundació a Alexandre el gran (vers 330 aC), a Perdicas d'Orèstia (finals del segle IV aC) i a Ptolemeu II Filadelf (285 aC-246 aC). Aquest darrer fou qui va convertir
la veïna Filadèlfia en una ciutat grega.
A finals del
segle II o principis del segle I aC el
tirà de Filadèlfia, Teodor, va traslladar el seu tresor a l'inviolable temple
de Zeus a Antioquia Chrysorrhoas, temple que abans havia estat a Gadara, però
poc després la ciutat fou conquerida per Alexandre Janeu (que
va regnar entre el 102 aC i el 76 aC).
La dominació
romana es va establir el 63 aC i fou incorporada a la
província de Síria però com a ciutat lliure, formant aviat amb altres ciutats gregues de
la regió la lliga de la Decàpolis.
La ciutat es
va expandir i va ocupar l'àrea d'alguns temples; l'any 76 dC es va completar la muralla,
que va establir els límits de la ciutat i en va fitar el creixement. Un nou
temple de Zeus, que s'havia començat vers l'any 22 o 23, va ser acabat per la mateixa
època.
L'any 106 fou annexat per Trajà el
regne dels nabateus i es va formar la província d'Aràbia, de la qual Gerasa va formar part juntament amb la veïna Filadèlfia,
l'actual Amman. Adrià la va visitar l'hivern del 129 al 130 i per celebrar-ho es va
erigir un arc triomfal. Aràbia es va subdividir durant el segle II en
dues províncies (Aràbia i Aràbia Pètria) i Gerasa va continuar dins la primera. Molts edificis foren construïts en
aquest segle; el temple d'Àrtemis es va
acabar el 150, un nou
temple de Zeus el 163; el nimfeu el 191, el temple de Nèmesi, el de Zeus
Epicarp i altres, altars dedicats a Zeus Hèlios Serapis, Zeus Posidó, Isis,
Apol·lo i Diana. Les inscripcions també esmenten el nom d'alguns governadors
provincials, procuradors i altres magistrats, i esmenten la presència a la
ciutat de la Legió III Cirenaica i la X Gemina.
A
començaments del segle III fou
convertida en colònia romana i va arribar al seu zenit, però durant la resta
del segle ja no s'hi van erigir nous edificis i alguns foren refets
reutilitzant pedres d'altres. Els sassànides van
passar a controlar-ne el comerç i, encara que sota Dioclecià foren
derrotats, només va ser un respir; s'hi van fer algunes construccions (el
tetràpilon del sud, principalment), però ja no foren de la mateixa qualitat que
les del segle precedent.
Al segle IV es va
crear a la ciutat una comunitat cristiana. L'escriptor Epifani esmenta que la font de la cort treia aigua tots els
dies menys un, que treia vi, coincidint amb l'aniversari d'un miracle. La ciutat no conserva cap
construcció d'aquest segle; una delegació dels cristians de la ciutat va ser
al concili de Selèucia el 359 sota la direcció del bisbe
Exeresi; cent anys després, el 451, el bisbe Planc va representar
la ciutat al concili de Calcedònia quan ja el cristianisme era
la religió hegemònica a l'Imperi i a la
ciutat.
Vers
el 440-442 es van reparar els murs;
el 464 es va
construir l'església dels profetes, apòstols i màrtirs, i tot seguit (466) la de Sant Teodor; en fer
aquesta es va remodelar la font de la cort.
Sota el
regnat de Justinià I es van
construir almenys set esglésies i es van fer altres edificis, de poca qualitat
però que eren els primers edificis públics que es feien en segles, llevat de
les esglésies. El bisbe Planc va construir uns banys prop de Sant Teodor.
La darrera
església construïda ho fou pel bisbe Genesi el 611. El 614 la ciutat fou ocupada pels
perses, i encara que reconquerida pels bizantins, el 636 fou ocupada pels àrabs.
Aquests dos fets la van portar a una decadència accentuada, que va completar
una sèrie de terratrèmols que van destruir les esglésies i els edificis
principals, els quals no foren reconstruïts, i ni tan sols desenrunats.
El 720 encara hi havia alguna
església en funcionament quan Yazid II va
ordenar la destrucció de les imatges, cosa que va provocar la destrucció dels
mosaics de l'església de Sant Joan Baptista; els de Sant Cosme i Sant Damià
se'n van salvar perquè eren enterrats sota la runa. El 746 va patir un fort
terratrèmol. Durant el segle VIII encara
hi ha restes d'ocupació a la zona del fòrum i al tetràpilon del sud. Després
degué quedar abandonada.
Quan els
croats hi van arribar al segle XII, Guillem de
Tir l'esmenta com un munt de ruïnes deshabitades des feia molt de temps;
l'atabeg de Damasc hi va establir una fortalesa amb 40 soldats que van aprofitar el
temple d'Àrtemis; fou ocupada per Balduí II de Jerusalem (1118-1131) i la fortalesa fou destruïda;
el temple mostra les restes de l'incendi, que va ser el sistema utilitzat per a
la destrucció. Al segle XIII el
geògraf Yakut la descriu com unes ruïnes abandonades.
Així va
romandre fins que foren visitades per Seetzen (1805 i 1806), que en va donar notícia, i
després per Burckhardt; els otomans hi van establir una colònia circassiana el 1878. El 1918 va quedar dins la zona
britànica i assignada al regne haixemita de Transjordània.”
(Continuarà)(La imatge correspon al teatre romà de Jarash)
Comentaris