Jordània, dia 7: visita a Amman i Jarash ( 3 de gener de 2018) (II)
Dins de la mesquita hi ha també una
mena d’altar, anomenat minbar, a on l’imam (https://ca.wikipedia.org/wiki/Imam; https://es.wikipedia.org/wiki/Im%C3%A1n_(religi%C3%B3n) ) llegeix versos de l’Alcorà durant
les oracions. De fet, per tal de ser imam cal conèixer i saber recitar coma
mínim una part del llibre sagrat dels
musulmans. La resta cal que sàpiga recitar diversos versos. Durant els
oracions, en poden dir de diferents.
També dins de la mesquita hi ha una mena de tauler electrònic a on s’anuncien
els horaris de resar de cada dia, que poden variar uns minuts en funció de com
estigui el sol (http://usitep.es/apf/reli/mezquita_2/mezquita_partes/mezquita_partes.htm ). En una mesquita sempre s’hi troben 5 parts,
com a mínim: 1) el haram, la sala d’oracions, orientada a La Meca; 2) la font
de les ablucions, situada a l’entrada de les mesquites i serveix perquè els
fidels es puguin rentar; 3) el minbar, que és el lloc a on se situa l’imam els
divendres durant la prèdica dels divendres; 4) el mihrab, una mena de nínxl
construït per indicar la direcció de La Meca, i 5) el minaret, que serveix per
cridar a oració.
Els musulmans resen
cinc vegades al dia; la primera, a trenc d’alba, i la resta, distribuïdes
durant la resta del dia. A la primera, es crida tres vegades: una per dir que
cal llevar-se; una segona per anunciar que en 15-20 minuts s’iniciarà el res, i
la darrera per comunicar que en breu comença l’oració. Així doncs, la gent té
temps per preparar-se per anar-hi. En les altres oracions del dia, només s’hi crida
dues vegades.
En Mohamed ens conta que el temps de
resar no és gaire llarg i que està ben acceptat a tot arreu que la gent plegui
un moment per fer les seves oracions.
Un cop finida l’explicació, les dones
anem la mesquita de les dones. De fet,
és més petita que la dels homes. L’explicació que ens dóna en Mohamed és que
les dones poden resar arreu, deixen de fer el que fan i resen, mentre que els
homes s’ajunten per fer-ho a la mesquita.
Allí hi ha un monitor de televisió
que permet seguir les oracions de l’imam. Acabada la visita, ens traiem la
túnica i anem a la zona a on hi ha una mica de botiga. Ens ofereixen un te
i galetes i la noia ens conta que si
comprem, el que gastem va destinat a gent pobre. Acabem comprant algunes coses
i fent conversa abans de tornar a pujar al bus.
A fora, quan ja marxem contemplo la
cúpula de la mesquita, de color blau. I a davant, també s’hi pot contemplar una
església bizantina del segle sVI.
En Mohamed ens va explicant coses.
Per exemple, que a Amman se la coneix com la ciutat dels 22 turons. Hi ha una
llei urbanística que diu que hi ha quatre categories d’edificis: A, B,C i D.
Segons cada categoria, es construeix més o menys zona i hi ha més o menys
jardí. El que sí que cal és construir-ho tot amb pedra blanca. De fet, és una
condició del govern.
També ens fa notar que hi ha un turó,
conegut com a turó dels Palaus, a on hi havia el lloc a on vivia el rei
Hussein. L’actual, viu en una zona rica de la ciutat. També ens fa adonar que hi ha un gran pal,
que fa 126m d’alçada; allí s’hi penja, si no plou, una bandera de 30x60m. I
també ens explica que hi havia uns jardins privats del rei que anaven des de Palau fins al pal, una distància molt llarga!
Sobre Amman,
a viquipèdia es conta el següent (https://ca.wikipedia.org/wiki/Amman; https://en.wikipedia.org/wiki/Amman):” Amman (en àrab, عمان) és la capital del Regne
de Jordània i el seu centre comercial,
industrial i administratiu. De les diverses civilitzacions que han poblat Amman, la
primera que ha quedat registrada ho va fer en el període neolític, uns 6500 anys abans de Crist. Els descobriments
arqueològics d'Ain Gazal, a l'est de la ciutat mostren
també l'evidència del creixement de la producció artística, convertint-la en
una de les més avançades de l'època.
En el segle XIII aC Amman va ser anomenada Rabbath ‘Ammôn pels amonites (hebreu רבת עמון, Rabat Amón).
Vers el 1200 aC fou atacada pels israelites sense èxit però finalment conquerida pel rei David al segle XI aC, si bé es va perdre sota el rei Salomó i fou part del regne independent ammonita fins que el territori va esdevenir vassall
dels assiris (segles VIII i VII aC) per
recuperar la independència sota els neobabilònics que només ocasionalment hi
van percebre tribut.
Als segles VI, V i IV aC,
d'hegemonia dels perses, i més tard dels grecs macedònia, es parla molt poc de la zona que
mantingué la independència fins a la conquesta grega sota el rei egipci Ptolemeu II
Filadelf (284-246 aC); el rei la va anomenar Filadèlfia (en grec Φιλαδελφια,
Philadelphia). El 218 aC va passar als selèucides (Antíoc III el
Gran). En el segle I dC Filadèlfia va caure sota control romà i va ser agrupada a
la Decàpolis - una lliga de deu ciutats
de cultura grecoromana al Mig Orient. Temporalment fou ocupada pels nabateus però el 30
aC en
foren expulsats per Herodes el Gran del regne del qual fou part. Després el territori
va tornar als romans (segle I) que hi van fer moltes construccions (vil·les,
teatres, temples, fòrum, nimfeu, i un carrer principal amb columnes a cada
costat. El 324, el cristianisme va ser imposat com a religió imperial i Filadèlfia va ser seu episcopal i formà part de la província de Palestina Tercera amb capital a Bosra. Més tard, ja en època
bizantina, el bisbat s'esmenta com de Filadèlfia i Petra.
El seu nom actual procedeix de
l'època del regne dels Ghassànides (regne àrab cristià, aliat de Bizanci). Encara era una ciutat prospera
el 635 quan fou conquerida pel general Yazid ben Abi
Sufyan, després de la conquesta de Damasc. La decadència es va iniciar
quan el centre del califat va passar de Damasc a Bagdaddesprés del 750. El 903 segons Ibn al-Fakih, depenia de Damasc. El 985 al-Makdisi la situa al districte
de Filastin i era capital del
subdistricte de Balka. Yakut el 1225 l'esmenta com Dakiyanus (la ciutat de
l'emperador Deci) i reitera que era capital del districte de Balka. Al-Dimashki que escrivia el 1300 diu que era part del regne
de Karak i diu que estava en ruïnes, i Abu l-Fida ho confirma el 1320.
Al segle XIX
alguns viatgers l'assenyalen com un petit llogaret. El 1878 els turcs hi van instal·lar
una colònia de circassians. El 1881 el major Conder hi va
iniciar excavacions i van trobar les restes de la mesquita i el minaret;
el 1907 Butler la va examinar més àmpliament i va posar en
relleu la muralla que pensava era bizantina o romana (fou destruïda uns anys
després).
En el 1921 el rei Abdullah I de
Transjordània la va fer seu del seu nou govern i més tard capital
del regne.
Amman va seguir sent una ciutat
petita fins a 1948. Des de llavors, la població ha anat creixent en forma
sostinguda com a resultat de l'arribada de refugiats palestins. Les àrees residencials s'han anat
expandint cap als pujols circumdants.
Avui és una
ciutat moderna, albergant a musulmans i cristians on hi conviuen
edificis d'estil modern en les noves urbanitzacions a l'oest de la ciutat amb
el tradicional soc en el
centre d'Amman.
A 45 minuts per carretera es
troba el lloc on, segons la creença, Jesús va ser batejat en les aigües del Riu Jordà.”
(Continuarà)(La imatge és de l'interior de la mesquita de Hussein)
Comentaris